لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

کودکان در ترکمنستان به کار شاقه گماشته شده اند


در این روز ها فصل جمع آوری محصولات پنبه در ترکمنستان رسیده و کشتزار های پنبه در ولایت لیباپ در سرحد بین تر کمنستان و ازبکستان، پر از مردمانی اند که به این کار شاقه می پردازند.

تعدادی از آنها، مانند دخترک ده سالهء که با خواهر کمتر از عمر خودش، در کنار کلولهء بزرگ پنبهء جمع آوری شده به چشم می خورند، خرد سال استند.

ازاین دختر پرسیده شد که چه مقدار پنبه جمع آوری کرده است؟
جواب او این است:

« روزانه 27 تا 31 کیلوگرام پنبه جمع آوری می کنم و ازهر کیلوگرام برایم 1000 منات پول پرداخته می شود.»

هزار منات معادل چهار افغانی می شود.

مطابق قوانین ترکمنستان، استفاده از کودکان برای جمع آوری محصولات پنبه غیر قانونی است.
اما تا اکنون هم این دختر با ده ها تن از کودکان دیگر از مکتب پیشتر رخصت می شوند و از طرف مقامات دولتی جهت جمع آوری پنبه به مزارع آورده می شوند.

هالییف خبرنگار رادیو آزادی که در اواخر ماه گذشته از این مزارع دیدن کرده می گوید:
« امسال تعداد زیادی اطفال در جمع آوری محصولات پنبه سهم گرفته اند.»

اما تاکنون مشخص نیست که چرا امسال بار دیگر این کودکان به این کار شاقه کشانده شده اند.

هالییف می گوید، مردمان محل به این باور اند که مقامات بخش زراعت ترکمنستان از ترس باران های موسمی که به کیفیت پنبه صدمه می زند، دست به این کار زده اند.
اما، تایید این شایعات تقریباً ناممکن به نظر می آید زیرا مقام های ترکمنستان درین مورد چیزی نمی گویند.

ترکمنستان یکی از 9 کشور بزرگ تولید کنندهء پنبه در جهان به شمار می رود و پنبه خام، پارچه های پنبه و لباس های پنبه یی بعد از نفت و گاز طبیعی دومین قلم صادراتی این کشور را تشکیل می دهند.

اما مقامات ترکمنستان این را نیز می دانند که اگر خریداران غربی کار کودکان را با محصولات پنبه در این کشور ارتباط دهند، ترکمنستان از تحریم های مشابه که بر کشور همسایه آن ازبکستان وضع شده، صدمه خواهد دید.

سفر مراد نیازوف رییس جمهور سابق ترکمنستان در فبروری سال 2005 میلادی فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن کودکان اجازه کار را نداشتند.

این اقدام از سوی ادارهء یونسیف یا حمایت از کودکان سازمان ملل متحد استقبال شد.

قربان قلی بیردی محمدوف رییس جمهور فعلی ترکمنستان نیز اجرای این قانون را در سال 2008 میلادی تکرار کرده کار اجباری کودکان و محصلان پوهنتون ها را در سکتور زراعت منع کرد.

وزارت خارجهء امریکا به خاطر بهبود در سابقه کار کودکان از ترکمنستان ستایش کرد و در سال 2012 میلادی گفت، وزارت عدلیهء ترکمنستان در تطبیق این قانون اقدامات موثری را انجام داده است.

اما گروه های حقوق بشر این پیشرفت ترکمنستان را مورد سوال قرار دادند.

کمیتهء حقوق بشر، یک ادارهء ناظر متشکل از 18 متخصص مستقل سازمان ملل متحد، در مورد ارزیابی سال 2012 ترکمنستان در بارهء گزارش ها روی کار کودکان در مزارع پنبه ابراز نگرانی کرد.
XS
SM
MD
LG