لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

چرا برخی جوانان نسبت به آینده بد بین هستند؟


امروزه، جوانان و نوجوانانی مشاهده می شوند که افسرده هستند و چهره های ترش و عصبی دارند. وقتی علت را جویا شوید در میابید که برخی از این جوانان در گذشته شکستی خورده است و یا با حادثه یی سردوچار گردیده که اثراتش تا به حال در آن ها مشاهده می شود.

بیشتر مردم این گونه جوانان را نسل جنگ و آسیب دانسته آن ها را حق به جانب می دانند البته در مقایسه با جوانان بشاش و فعال کشور های پیشرفته این جوانان خود باخته به نظر می رسند.

اما به نظر ظاهر، اکبری یک تن از محصلان پوهنتون کابل" زندگی یک میدان نبرد است ، نبرد با شکست ها ، مایوسی ها و بد روزگاری ها و جوانان نباید تسلیم یاس و اندوه گذشتهء شان شوند.

به نظر روان شناسان، مسایل عمدهء که جوانان را مایوس و به زندگی بدبین می کند، شکست در عشق، ناکامی های درسی، فقر، فشار کار و بی باوری به شخصیت حقیقی شان می باشد.

برای مبارزه با این مشکلات که اگر حاد تر شود شکل مریضی روانی را به خود می گیرد بهتر است در کنار این که خود جوانان برآن فایق آیند، دوستان و نزدیکان نیز آن ها را کمک کنند و برای شان بفهمانند که زندگی را از هر کجا آغاز کنند همان نقطه آغاز است.

***

افغانستان امروز شاهد افزایش رسانه های صوتی، تصویری و چاپی است که در پرتوی دموکراسی از چند سال بدین سو به نشرات شان ادامه می دهند.
به نظر می رسد تعداد از مخاطبان رسانه های چاپی در مقایسه به رسانه های صوتی و تصویری به مراتب کمتر باشد، اما شماری از جوانان، فرهنگ روزنامه خوانی را ظرف سال های آخیر چشمگیر می دانند و به این باور اند که روز نامه خوانی تنها به قشر خاص جامعه محدود نمی شود. با افزایش این رسانه ها مخصوصآ نشریات و روزنامه ها برخی از جوانان و نوجوانان اغلب مطالب روزنامه ها را می خوانند.

اما عدهء از جوانان به این نظر استند در حالی که در سال تحصیلی دروس اصلی خود را مطالعه می کنند، دیگر نیازی به مطالعه نیست زیرا مصروف کار هستند. از سوی دیگر برخی از جوانان مواردی مثل متنوع نبودن مطالب، اطلاع رسانی ضعیف، تجاری بودن و کم بودن مطالب علمی و تفریحی را نقاط ضعف روزنامه ها و نشریات تلقی می کنند.

اما آگاهان دلیل این که چرا فرهنگ روزنامه خوانی هنوز به شکل اساسی نتواسته جایگاه خود را در جامعه خصوصآ میان جوانان باز کند، نبود سواد کافی و عدم رشد فرهنگ روزنامه خوانی در کشور را عنوان می کنند.
این که چطور فرهنگ روزنامه خوانی در بین جوانان رواج پیدا کند نظر ژورنالیست افغان امیر وحید احمدزی را می شنویم.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:25 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG