لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

محسنی: تا حال 15 شکایت به کمیسیون شکایات انتخاباتی رسیده است


نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید پس از اعلام فهرست ابتدایی کاندیدان انتخابات سال آینده، روند بررسی شکایات انتخاباتی را آغاز می کند.

به اساس معلومات مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، تا اکنون 15 شکایت را از روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال آینده دریافت کرده اند.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تعداد بیشتر این شکایات مربوط به نامزدان شورا های ولایتی می باشند.

آقای محسنی همچنان می گوید که بعد از نشر فهرست ابتدایی کاندیدان انتخابات سال آینده، روند بررسی شکایات انتخاباتی را آغاز می کنند:

« امیدوار هستیم که امروز لست ابتدایی کاندید های شورا های ولایتی و ریاست جمهوری به ما برسد و ما بتوانیم کار خود را روی تثبیت و نهایی سازی لست ها آغاز نمائیم، مطابق تقسیم اوقات انتخاباتی با رسیدن لست های ابتدای کاندید ها، بررسی های ما آغاز می شود.»

آقای محسنی در مورد این که شکایات بیشتر روی کدام موارد می باشد جزییات بیشتر ارایه نکرد اما قبل از این برخی از مقامات گفته بودند که شکایات درج شده جدی نیستند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی تا اکنون شکایت های انگشت شمار را دریافت کرده است که بیش از 20 تن برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از سه هزار تن دیگر به انتخابات شورا های ولایتی خود را کاندید کرده اند.

از سوی دیگر نگرانی ها در مورد ثبت نام افرادی متهم به جرایم جنگی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز وجود دارد.

نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان از راه یافتن چنین افراد در انتخابات آینده ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال فیفا یا بیناد انتخابات آزاد و عادلانه نقش مردم را در ثبت شکایات انتخاباتی کمرنگ دانسته و عوامل مختلف را دلیل این مساله عنوان می کند.

جانداد سپین غر رییس این بنیاد به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایات مختلف کشور دفاتر رسمی می داشت مردم می توانستند به آسانی شکایات شان را درج نمایند:

« این کمیسیون تازه ایجاد شده دفاتر ولایتی ندارد و مردم دسترسی مستقیم به کمیسیون شکایات انتخاباتی ندارند، آگاهی عامه در قبال این که شکایات چگونه گرفته می شود و چگونه بررسی می شود در این زمینه آگاهی عامه برای مردم داده نشده، و مردم نیز بی باور شده اند زیرا شکایاتی که درج می شود به آن رسیدگی صورت نمی گیرد و میکانیزم قانونی وجود ندارد که شکایات شان حمایت شود زیرا آنها از ارایه شکایات ابا می ورزند.»

با آن که مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی این مساله را می پذیرند که در ولایات دفاتر رسمی ندارند، اما می گویند که مردم می توانند شکایات شان را به دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات ثبت کنند.

در همین حال شماری از کارشناسان می گویند، تطبیق نشدن عدالت انتقالی در کشور سبب شده تا افرادی که در جرایم جنگی دخیل دانسته می شوند، در انتخابات آینده خود را کاندید نمایند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید به اساس قوانین کشور تا زمانیکه یک شخص از سوی محکمه مجرم شناخته نشود نمی توان مانع حضور وی در انتخابات گردید.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG