لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

امریکا برخی وسایل اش را در افغانستان لیلام کرده است


روزنامهء واشنگتن پوست از پایگاه بگرام گزارش می دهد که لاری های زره دار، تلویزیون ها، حتی قاشق های جدا کردن آیس کریم و هر چیز دیگری را که عساکر امریکایی با خود به افغانستان آورده اند اکنون در معرض لیلام قرار داده شده اند.

گزارش می افزاید که امریکا چنین وسایل و تجهیزات را که قیمت آن از 19 تا 22 میلیون دالر می شود در بازار افغانستان می فروشد.

روزنامهء واشنگتن پوست از قول مقامات امریکایی می گوید که انتقال دوبارهء این تجهیزات و وسایل به امریکا از کشور چون افغانستان که محاط به خشکه می باشد هزینهء هنگفت بر می دارد. اما در کنار آن، نظامیان امریکایی تداراکات به قیمت هفت میلیارد دالر در افغانستان باقی می گذارند که یک هدیهء بسیار خوب به اقتصاد نوپای افغانستان محسوب می شود.

ولی یک مانع در فروش این وسایل و تجهیزات وجود دارد. برخی از وسایل و تجهیزات چون واحد های ایرکاندیشن، دستگا های ورزشی و دیگر وسایل ابتدایی که تایمر دارند، تخریب می شوند تا در ساختن بمب های کنار سرک از آن استفاده نشود.

میشیل مکاسکیل یک سخنگوی بخش تداراکات وزارت دفاع امریکا به روزنامه واشنگتن پوست گفته است:
«برخی از وسایل غیر نظامی تایمر یا ساعت و یا اجزای دیگر دارند که می توانند تهدید ببار آورند. مثلاً تایمر ها امکان دارد با مواد منفجره چسپانیده شوند.»

روزنامه واشنگتن پوست می افزاید، تخریب برخی وسایل یک انبار بسیار بزرگ از آهن های قراضه را در افغانستان که نمونهء آن قبلاً در این کشور دیده نشده به وجود آورده است.

تخریب و از بین بردن این وسایل برخی از افغان ها را مایوس ساخته چون آنها فکر می کنند که ازین وسایل چون تلویزیون های عصری، وسایل ورزشی و دیگر تجهیزات که می توانند از آن استفاده کنند یا آنها را بفروشند محروم ساخته می شوند.

چنین تجهیزات و وسایل در کشور مانند افغانستان که اوسط در آمد سالانهء فرد در آن از 500 دالر امریکایی کمتر است بسیار ارزش دارند.

یک تاجر افغان به نام صوفی خان که در ساحهء وسیع پر از آهن های قراضه در نزدیکی پایگاه بگرام ایستاده بود به روزنامهء واشنگتن پوست گفته است که اینجا زباله دانی امریکا است.

فدا محمد الفت که مالک این ساحه می باشد در نظر دارد که آهن برخی از وسایل و تجهیزات قراضه را دوباره ذوب و در پروژه های ساختمانی از آن استفاده کند.
XS
SM
MD
LG