لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

چرا لیست مقدماتی کاندیدان به تعویق افتاد؟


برخی از روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار موضوعات دیگر بیشتر روی حذف نام شماری از نامزدان از لیست کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری تبصره نموده اند.

ماندگار
روزنامه ماندگار در صفحه نخستش تصاویر از نامزدان ریاست جمهوری را به نشر رسانده و نوشته است که به روز سه شنبه آینده لیست ابتدایی این افراد اعلام خواهد شد.


آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی هم صفحه نخستش را به همین موضوع اختصاص داده است.

این روزنامه می افزاید که کمیسیون سمع شکایات، زلمی رسول، رحیم وردگ، حمید الله قادری، سرور احمدزی، حشمت غنی احمدزی، نور رحمان لیوال، نادرشاه احمدزی و داکتر داور احمد نادری را به سبب تابعیت دوگانه شان از لیست کاندیدان ریاست جمهوری حذف کرده است.

به باور این روزنامه در اسناد داکتر فاروق اعظم هم مشکلی وجود دارد اما این کمیسیون تا هنوز نتوانسته در رابطه فیصله نهایی نماید.


ملی باور
روزنامه ملی باور در سرمقاله اش نوشته است که موجودیت مشکلات سبب شده تا از تعداد نامزدان ریاست جمهوری کاسته شود.

به نوشته این روزنامه گمان می رود که شانزده تن دیگر از این کاندیان هم از لست حذف گردند.

به باور نویسنده این روزنامه هر نامزد ریاست جمهوری تنها باید تابعیت افغانستان را داشته باشند اما کاندیدان حذف شده به این رسالت ملی هم توجه نکرده و در فکر به دست آوردن یک مقام و منافع شخصی شان هستند.


محور
محور روزنامه دیگری در سرمقاله اش پیشنهاد کرده می نویسد که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و سمع شکایات انتخاباتی باید اسناد کاندیدان را بی طرفانه و دقیق ارزیابی کنند.

به باور نویسنده این روزنامه، آینده افغانستان نباید به فردی سپرده شود که با سرنوشت این کشور بازی کرده و به تباهی بکشاند.


سرنوشت
روزنامه یی سرنوشت در سرمقاله اش پرسیده است که چرا لیست مقدماتی کاندیدان به تعویق افتاد؟

این روزنامه در پاسخ می نویسد، علت به تعویق افتادن لست متذکره نشر گزارش از سوی برخی از رسانه ها خوانده می شود که گویا کارت های رای دهی به گونه یی آزاد به فروش می رسد و تعدادی زیادی از کاندیدان این کارت ها را خریده و به نفع شان استفاده می کنند.

نویسنده این روزنامه ابراز نگرانی کرده است که گمان می رود کمیسیون انتخابات به سبب فشارهای داخلی و خارجی، از برخی شرایط در خصوص کاندیدان زورمند چشم پوشی کند.

نویسنده روزنامه سرنوشت از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است تا انتخابات را به وقت معین و قانونی آن برگزار کند در غیر آن مردم باور شان را نسبت به انتخابات از دست خواهند داد که تاثیر بعدی آن به دوش مسوولان این کمیسیون خواهد بود.


لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG