لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

تلاش برای شرکت مهاجرین افغان در انتخابات آینده جریان دارد


مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند به هدف شرکت مهاجرین افغان مقیم ایران و پاکستان در انتخابات سال آینده، پلان ابتدایی را ترتیب وآنرا با وزارت های خارجه و مهاجرین وعودت کننده گان شریک ساخته اند.

نورمحمد نورسخنگوی این کمیسیون به روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت که هنوز هم در این خصوص یک سلسله مشکلات وجود دارد و تلاش ها برای رفع آن جریان دارد:

« هرگاه مشکلات مالی، تخنیکی و تفاهم نامه های که مهاجرین ما در آن کشورها زنده گی دارند حل شود، امیدواری وجود دارد، از همین خاطر ما این مساله را دنبال کردیم و پلان را ترتیب و با حکومت افغانستان شریک ساخته ایم. ولی گفته نمی توانیم که این کار امکان دارد یاخیر. »

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات هرچند درخصوص پلان ترتیب شده جزئیات ارایه نکرد، اما گفت یکی از گزینه ها برای شرکت مهاجرین افغان در انتخابات ریاست جمهوری استفاده ازکارت های مهاجرت آنان در نظرگرفته شده است.

چند قبل شماری از نماینده گان مهاجرین افغان در کشورهای پاکستان، هند، تاجکستان، روسیه وایران در یک گردهمایی در کابل خواهان دادن سهم برای شان در انتخابات شدند.

آقای نور می گوید، با وجود فرستادن مکاتیب به وزارت های امور خارجه و مهاجرین وعودت کننده گان تا کنون پاسخ را از این مراجع دریافت نکرده اند.

در این حال مسوولان وزارت خارجهء افغانستان به روز یکشنبه در نشست خبری گفتند که روی فراهم ساختن زمینه شرکت مهاجرین افغان در خارج از کشور کار می کنند.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت گفت:
« در رابطه به دسترسی افغان ها در بیرون از افغانستان و حق رای دهی شان با کمیسیون مستقل انتخابات در تماس هستیم و روی تسهیل حداقل شرکت افغان ها در انتخابات بخصوص ایران و پاکستان کار ادامه دارد. »

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات همچنان می گویند، برای مهاجرین که در کشورهای اروپایی و امریکایی زنده گی دارند نیز پلان جداگانه را ترتیب و آنرا با نهاد های مسوول افغانستان در آن کشورها شریک ساخته اند.

آقای نور گفت، تلاش دارند تا پس از تثبیت هویت این مهاجرین آنان در روز انتخابات نیز با استفاده از سیستم دیجیتلی در انتخابات سهم بگیرند.

به اساس گزارش ها در حال حاضر بیش از پنج میلیون افغان به شمول ایران و پاکستان در خارج از کشور بسر می برند، اما اینکه چه تعداد آنان واجد شرایط رای دهی هستند تاحال مشخص نیست.

کارشناسان افغان ضمن مهم خواندن رای مهاجرین در تعیین زعیم آینده کشور، تاکید دارند که حکومت باید زمینه شرکت آنان را در انتخابات آینده ریاست جمهوری فراهم سازد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG