لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

«همکاری کابل و دوشنبه می تواند مانع نفوذ جنگجویان در منطقه شود»


برخی از نشریه های چاپ امروز کابل در کنار سایر موضوعات، سفر رییس جمهور کرزی به تاجکستان و امضای تفاهمنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را در صدر مطالب شان جا داده اند.


هیواد
روزنامه دولتی هیواد در صفحهء نخستش با خط درشت نوشته که مقامات افغان و تاجک روی بهتر شدن گسترش روابط هر دو کشور صحبت نمودند.


آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی در مطلبی می نویسد که همکاری های مشترک میان افغانستان و تاجکستان می تواند مانع نفوذ جنگجویان در منطقه گردد.

در همین مطلب گسترش روابط حسنه به سود هر دو کشور خوانده شده است.

به باور نویسنده، تحکیم روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر دو کشور می تواند جلو تروریزم را بگیرد.


انیس
روزنامه انیس در مقاله خود می نویسد: "مرز مشترک و طویل تاجکستان با افغانستان به اهمیت این کشور نسبت به سایر همسایه های افغانستان افزوده است."

انیس در همین مطلب، به تفاهمنامه ها در زمینه همکاری های چندین جانبه میان هر دو کشور که در هفتمین سفر رییس جمهور کرزی امضاء شد نیز اشاره کرده است.


از سوی دیگر برخی از روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب شان را مکرراً به موضوع امضاء تفاههمنامه امنیتی و دفاعی با امریکا اختصاص داده اند.


سرنوشت
"توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن و نگرانی اسلام آباد" سرخط مطلبی است که در روزنامه سرنوشت به چاپ رسیده است.

در ادامه مطلب آمده که صدراعظم پاکستان در حالی به واشنگتن سفر نمود که قرار است به زودی توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به امضاء برسد.

گفته می شود، در این سفر صدراعظم پاکستان تلاش هایش را برای بهتر شدن روابط این کشور با امریکا انجام خواهد داد.

به باور نویسنده، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان از سوی امریکا، پاکستان را سخت نگران ساخته زیرا این پیش شرط از جانب حکومت افغانستان در توافقنامه مطرح شده است.

گفته می شود که نوازشریف صدراعظم پاکستان به همین منظور به امریکا سفر کرده تا نگرانی اش را با جانب امریکا در میان بگذارد.

در پایان همین مطلب گفته شده که، صدراعظم پاکستان تلاش دارد امریکا را متقاعد سازد تا برای بدست آوردن اهدافش در منطقه به جای کابل به اسلام آباد تکیه کند.


ویسا
روزنامه ویسا در مطلبی، تدویر لویه جرگه را هویت ملی افغان ها خوانده می نویسد که افغان ها همواره برای دریافت راه حل های مناسب در رابطه به مسایل ملی گرد هم آمده اند.

نویسنده بدین باور است که لویه جرگه در رابطه به امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا برگزار می شود و در مورد مصونیت قضایی نیروهای امریکایی در آن تصمیم گرفته خواهد شد.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG