لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

باغداران سرپل، از باغ های انگور حاصل خوب بدست آورده اند


در سال جاری از 2200 باغ احداث شده از سوی وزارت زراعت افغانستان در سطح مرکز و ولسوالی های ولایت سرپل حدود 20 هزار تن انگور حاصل بدست آمده است.

انجنیر محمد منیر حفیظی سرپرست ریاست زراعت سرپل می گوید تاک های این باغ ها 4 سال پیش به هزینه 10 میلیون دالر امریکایی به کمک مالی بانک جهانی از طریق برنامه انکشاف باغداری وزارت زراعت غرس گردیده بود که از آن ها امسال بهره برداری صورت گرفته است.

آقای حفیظی از فراهم شدن زمینه کار برای 6 هزار نفر از باشنده گان سرپل همزمان با ایجاد این باغ ها یاد آورشد و گفت که این باغ ها برای دهاقین بطور رایگان ایجاد گردیده است:

« بر علاوه این همه کمک ها برای باغداران آموزش باغداری به شیوه جدید نیز برای شان داده شده است تا بتوانند از باغ های شان به صورت درست حفظ ومراقبت کنند. »

در همین حال تعدادی از باغداران مرکز و ولسوالی های سرپل که از این کمک ها مستفید شده اند سیستم چیله یی را در کار باغداری مفید می دانند.

مخدوم صادق یکتن از باغداران مرکز سرپل گفت، گرچه آنها امسال نسبت به سال گذشته حاصل خوب از انگور باغها گرفتند ولی بگفته وی سیستم چیله یی نتیجه خوب داده است:

« به نظر من سیستم چیله یی خوب است بخاطر اینکه کار و زحمت کم می خواهد سیستم که نو برای ما ایجاد کرده اند زحمت زیاد به کار است. و کار آن بسیار ثقیل می باشد. چیله یی که هست کار آن آسان است. »

مسوولان اداره زراعت سرپل می گویند، در سال آینده مطابق به پلان پیش بینی شده وزارت زراعت کشور بیش از 500 باغ از طریق این برنامه که شامل 4 نوع میوه از قبیل سیب، ناک، زرد آلو و بادام است در مرکز و ولسوالی های این ولایت احداث می گردد.

ولایت سرپل از جمله ولایات است که 80 فیصد مردم این ولایت به زراعت، مالداری و باغداری مشغول اند.

بگفته مسوولان کشمش ولسوالی سانچارک این ولایت که در شمال کشور از شهرت خوبی برخوردار است همه ساله به ولایات همجوار صادر می گردد.


گزارشگر محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG