لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

اگر در افغانستان زمینه کاریابی فراهم نشود صلح ممکن نخواهد بود


روزنامه تایمز می نویسد، قوای بریتانیوی برای بیرون شدن از افغانستان آماده گی دارند، اما حکومتی که در افغانستان باقی می ماند، در بعضی ساحات ضعیف تر از حکومتی است که شوروی سابق در سال 1989 بعد از خروج خود از افغانستان در اینجا به عقب گذاشت.

گای ویلوبی رییس موسسه هالو ترست که در پاکسازی ماین ها و پارچه های آهن تجهیزات تخریب شده نظامی در افغانستان مشغول کار است به صدراعظم بریتانیا دیود کامرون نامه فرستاده و نوشته است، اگر جامعه بین المللی به مشکل اساسی بیکاری در افغانستان توجه نکند، مخصوصاً در مناطقی که اکثریت باشنده گان آنها پشتون ها می باشند، حکومت کابل سقوط خواهد کرد.

به گفته او جوانانی که بیکار می مانند اکثراً با طالبان می پیوندند و یا به حمله کننده انتحاری تبدیل می شوند. آقای ویلوبی از جمله تعداد انگشت شماری از غربیان می باشد که از زمان تجاوز شوروی به این سو در افغانستان کار می کند.

موسسه او هالو ترست از سال 1988 کار را در افغانستان شروع کرده و و از جمله 8000 کارمند خود 3200 تن آنها را در افغانستان استخدام نموده و در وقت طالبان هم قسماً با اجازه آنها کار خود را ادامه داد.

ویلوبی در نامه خود نوشته است شرایط که ناتو بعد از خروج خود در افغانستان به میراث می گذارد، با سال 1988 که شوری ها افغاستان را ترک می کردند، یک تغییر عمده دارد. در آنوقت مکاتب دختران از شاگردان پر بودند و تعداد زنانی که در حکومت کار می کردند، بطور قابل ملاحظه بیشتر از حال بود.

رییس جمهور نجیب الله 580 هزار سرباز و قوای امنیتی و استخباراتی داشت، در حالی که ناتو امنیت افغانستان را به 352 هزار سرباز تسلیم می کند.

علاوه بر آن به گفته آقای ویلوبی شوروی یک اردوی قدرتمند تری را در افغانستان به عقب گذاشت تا با شورشیان برخورد کند و در سال 1988 فساد وجود نداشت و تجارت مواد مخدر هم در حد اقل آن بود.

ویلوبی در نامه خود به صدراعظم بریتانیا تاکید می کند که نبود کار مشکل اساسی می باشد، در افغانستان درجه بیکاری 27 فیصد است اما در مناطق و قریه های پشتون نشین خیلی بیشتر از این می باشد و به نظر آنها این مشکل یک محرک اساسی بشمار می رود.

او گفته است که در اواخر با جنگجویان طالبان، قوماندانان و رهبرای دینی در افغانستان صحبت کرده و آنها از موسسه هالو خواهش کرده اند که جوانان بیشتر را به کار جلب نماید. به گفته او هالو ظرفیت جذب 2 هزار کارمند دیگر را دارد.

اما به گفته آقای ویلوبی تلاش های جامعه جهانی برای جلب افراد سابق طالبان بخاطر بیروکراسی به مشکل روبرو بوده و تهدید آن وجود دارد که هزاران نفر دوباره به صفوف طالبان بپیوندند.

اما آقای ویلوبی در این ساحه امیدوار است که با وجود تلفات زیاد اردوی افغانستان در تابستانی که گذشت، جنگ قومی در افغانستان آغاز نخواهد شد. به گفته او در سه ماه تابستان در حدود 4 هزار سرباز افغان کشته و زخمی شدند.

رییس موسسه هالو ترست گای ویلوبی در پایان نامه خود به صدر اعظم بریتانیا تاکید نمود است که شما می توانید تا حدی صلح را در افغانستان ایجاد کنید، به شرطی که برای مردم در قریه ها کار پیدا کنید تا دلیلی برای جنگ باقی نماند.
XS
SM
MD
LG