لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

فیضی: هنوز هم مشکلات در پیمان امنیتی و دفاعی موجود است


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
وزارت خارجه امریکا گفته است در رابطه با موافقت امنیتی بین امریکا و افغانستان طرفین باید تا پایان ماه آینده به تفاهم برسند.

امریکا و افغانستان در رابطه با موافقت امنیتی دو جانبه هنور هم به تفاهم کامل نرسیده اند.

خبرگزاری رویترز از قول سخنگوی رییس جمهور کرزی می نویسد که گفته است اگر تمام موضوعات موجود حل نشوند، شاید تمام سربازان امریکای خاک افغانستان را ترک نمایند.

دو سال قبل امریکا در تلاش همین گونه یک موافقت با حکومت عراق بود، ولی عدم توافق در بعضی مسایل سبب شد که امریکا تمام سربازان خود را از عراق خارج کند.

اکنون از یک سال بدینسو واشنگتن و کابل می خواهند پیمان همکاری امنیتی و دفاعی را به امضا برسانند تا راه برای حضور یک تعداد سربازان امریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 باز شود.

به اساس این توافق این هم واضح می شود که چه تعداد عساکر امریکایی در افغانستان می مانند و در کدام قرارگاه ها مستقر خواهند بود.

وزیر خارجه امریکا جان کری در جریان سفری که در ماه جاری به کابل داشت اظهار نمود در رابطه با پیمان همکاری امنیتی در یک موضوع اساسی هنوز توافق حاصل نشده است که اگر یک عسکر امریکا در خاک افغانستان از قوانین سرکشی کند، طبق قوانین افغانستان محاکمه می شود و یا قوانین امریکا.

خبرگزاری رویترز از قول ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی می نویسد که گفته است، این موضوع در جریان سفر دو روزه جان کری به کابل ذکر نشد.

ایمل فیضی افزود، در پیمان امنیتی و دفاعی پیشرفت های زیاد صورت گرفته ولی تمام مشکلات حل نشده اند.

ایمل فیضی همچنان گفت اگر آنها بر مسوده این پیمان به توافق نرسند، موضوع به لویه جرگه محول خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا جین ساکی هفته گذشته در واشنگتن به خبرنگاران اظهار داشت، مسودهء را که آنها در 12 اکتوبر در کابل ترتیب دادند، به لویه جرگه افغانستان پیشنهاد می شود.

مقامات امریکا برای رسیدن به توافق در این ساحه عجله دارند، زیرا برای تطبیق پلان سال 2015 امریکا به وقت نیاز دارد. امریکا انتظار داشت که این موافقه در تابستان گذشته تکمیل می شود و بعداً 31 م اکتوبر را ضرب الاجل برای این پیمان تعین کرد، اما اکنون شاید این موافقت در ماه نومبر امضا شود.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام مهم ستراتیژی امریکا در کابل نوشته است که می گوید با گذشت هر ماه عملی کردن پلان سال 2015 مشکل تر می شود، اما اگر تا ختم ماه آینده لویه جرگه در این مورد تصمیم بگیرد باز هم امکان تطبیق این پلان وجود دارد.
XS
SM
MD
LG