لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۴

شاهد: هویت افراد دخیل در ترور برهان الدین ربانی افشا شود


مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان می گوید ریاست امنیت ملی این کشور باید هویت افراد دخیل در ترور استاد ربانی را افشا نموده و آنان را به پنجه قانون بسپارد.

مسوولان در این شورا هر چند می گویند که ریاست امنیت ملی در بازداشت عاملان قتل برهان الدین ربانی زمان زیادی را سپری نمود اما در عین حال از این اقدام استقبال می کنند.

سخنگوی شورای عالی صلح تاکید می ورزد که نهاد های عدلی و قضایی کشور باید این قضیه را با جدیت کامل بررسی کنند.

مولوی شهزاده شاهد به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر حکومت افغانستان افراد دخیل در قضیهء ترور آقای ربانی را مجازات کند، جلو چنین قتل ها در کشور گرفته خواهد شد:

« شورای عالی صلح از این اقدام امنیت ملی تقدیر می کند و به جدیت می خواهد که به قاتلین جزا داده شود.
تا به آنان جزا داده شود و به دیگران عبرت و به این ترتیب از وقوع همچو حوادث در آینده جلوگیری گردد.»


برهان الدین ربانی رییس سابق شورای عالی صلح افغانستان در ماه سنبلهء سال 1390 شمسی در حملهء انتحاری فردی که خود را پیام آور صلح طالبان معرفی کرده بود، در شهر کابل کشته شد.

پیش از این صلاح الدین ربانی پسر برهان الدین ربانی که در حال حاضر ریاست شورای عالی صلح را به عهده دارد، بار ها از حکومت افغانستان خواسته تا عاملان ترور پدرش را بازداشت و محاکمه کند.

در چند سال گذشته بر علاوهء برهان الدین ربانی برخی از اعضای دیگر شورای عالی صلح افغانستان به شمول ارسلان رحمانی و محمد هاشم منیب نیز کشته شدند.

شورای عالی صلح از ریاست امنیت ملی افغانستان خواسته تا افراد دخیل در ترور این افراد را شناسایی و قضایا را با جدیت بررسی کند.

این خواست در حالی مطرح می شود که رحمت الله نبیل سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان به روز سه شنبه در جلسهء عمومی مشرانوجرگه از بازداشت عاملان قتل آقای ربانی خبر داد:

« کسانی که با حمله کنندهء انتحاری بالای استاد ربانی در ارتباط بودند، او را آورده و نگهداری کرده بودند به شمول افرادی که غفلت نموده و تمام افراد دخیل در قضیه که در داخل افغانستان بودند همه بازداشت گردیده اند.
شما اگر کدام هیاتی را توظیف کنید ما فهرست افراد بازداشت شده، چی پیشرفت های صورت گرفته و فعلاً قضیه در کجا است انشاالله همه جزییات را در اختیار شما قرار می دهیم.»


ریاست امنیت ملی افغانستان پیش از این گفته است که پلان قتل برهان الدین ربانی از سوی شورای کویته در پاکستان سازمان دهی شده است.

اما برخی از آگاهان افغان تاکید دارند که در داخل کشور نیز در انجام این حمله همکاری صورت گرفته است.

به دنبال حملهء انتحاری که سبب کشته شدن آقای ربانی گردید، ریاست امنیت ملی افغانستان رحمت الله واحدیار مشاور دارالانشای شورای عالی صلح را بازداشت نمود که تا اکنون هم وی در قید به سر می برد.

اما تا حالا روشن نیست که افراد بازداشت شده در پیوند با این قضیه کی ها اند و امنیت ملی چه زمانی هویت آنان را افشا خواهد کرد؟

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG