لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

نخستین اکادمی ملی گمرکات در کابل به بهره برداری سپرده شد


نخستین اکادمی ملی گمرکات که به مصرف مجموعی حدود چهار میلیون دالر کمک امریکایی اعمار شده، امروز چهارشنبه به بهره برداری سپرده شد.

وزارت مالیه افغانستان می گوید پس از این تمام کارمندان که در بخش گمراکات کار می کنند باید در اکادمی ملی گمرکات یک دورهء آموزشی را سپری نمایند.

حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه در مراسم افتتاح این اکادمی گفت که ایجاد این نهاد سبب بلند رفتن ظرفیت کارمندان گمرک و افزایش عواید گمرکی خواهد شد:

« هیچ کارمندی را ما در آینده نخواهد داشتیم که مستقیماً بیایند و در گمرک آنها تقرر حاصل نمایند، مگر این که آنها در این اکادمی بیایند نمرات خوب را اخذ نمایند و بعداً به اساس شایستگی که در این اکادمی نشان می دهند آنها استخدام شوند، بر علاوه، کارمندان موجوده ما باید خیلی جدی باشند دروس که برای آنها داده می شود بخاطر ارزیابی مجدد کارمندان موجوده ما به اساس شایستگی توانمندی شان خواهد بود.»

این اکادمی در نزدیکی گمرک کابل اعمار شده است.

مسوولان وزارت مالیه می گویند که در نخستین دور آموزشی این اکادمی 150 تن از کارمندان گمرکات آموزش های مسلکی را فرا می گیرند.

به گفتهء وزیر مالیه، بخش دوم این اکادمی در آینده به کمک مالی و تخنیکی جامعه اروپا تکمیل خواهد شد.

در این حال داکتر کین یاماشیتا مسوول بخش اقتصادی سفارت امریکا می گوید که مسلکی شدن کارمندان گمرکات باعث رشد اقتصاد افغانستان می گردد:

« به اعضای گمرکات افغانستان باید بگویم که ما و شما یکجا بخاطر انکشاف و توسعه امور گمرکات کار می نمایم و شما رول بسیار مهم را بخاطر تغییر و انکشاف مردم افغانستان ایفا می نماید و ما هر دو کشور یکجا به حیث شرکا کار می کنیم و این مشارکت تا سال های آینده ادامه می یابد.»

به گفته مقامات وزارت مالیه، با آن که در جریان سال های گذشته ایالات متحده امریکا، کانادا، جاپان، بانک جهانی و جامعه جهانی گمرکات شمال جنوب و شرق کشور را از نگاه وسایل تا حدی تجهیز و کمک کرده اند، اما این کمک ها بسنده نبوده و باید در زمینه تلاش های بیشتر صورت گیرد.

به گفته مسوولان این وزارت، هنوز هم در برخی از گمرکات کشور وسایل پیشرفته و کارمندان مسلکی وجود ندارد از همین سبب یک بخش عواید گمرکی کشور ضایع می شود.

در گذشته شکایت های وجود داشت که کارمندان گمرکات به اساس لیاقت و استعداد نه، بلکه به اساس واسطه و پول گماشته می شوند.

کارشناسان امور می گویند، موجودیت فساد اداری، گماشتن افراد غیر مسلکی و برخورد غیر قانونی با تاجران باعث کاهش عواید در گمرکات شده است.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG