لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

«جنگ علیه تروریزم چالش مشترک در برابر امریکا و پاکستان است»


رییس جمهور امریکا می گوید جنگ علیه تروریزم یک چالش مشترک در برابر این کشور و پاکستان می باشد که باید با آن مبارزه گردد.

باراک اوباما این اظهارات را پس از ملاقات با صدراعظم پاکستان در قصر سفید ابراز داشت:

« امریکا پاکستان را یک شریک ستراتیژیک بسیار مهم خود میداند. ما به این باوریم که صلح، امنیت و ترقی در پاکستان نه تنها به نفع این کشور بلکه به نفع همه منطقه و جهان خواهد بود. و ما می خواهیم در کمک با صدراعظم که یک آجندای دلیرانه را برای برآورده ساختن این اهداف به راه انداخته از هیچ امکانات خود دریغ نه کنیم. »

نواز شریف صدراعظم پاکستان گفت که او از رییس جمهور امریکا تقاضا کرد تا به حملات طیاره های بی پیلوت درپاکستان خاتمه دهد:

« پاکستان و امریکا در مبارزه علیه تروریزم همکاری نیرومندی دارند ما موافقه کردیم که این همکاری را بیشتر تقویت بخشیم. من موضوع طیاره های بی پیلوت را هم در ملاقات مطرح ساختم و روی نیازمندی خاتمه بخشیدن به چنین حملات تاکید ورزیدم. »

رییس جمهور امریکا در اظهارات خود پس از این ملاقات کدام اشاره به حملات طیاره های بدون سرنشین نداشت اما گفت که روابط جانبین بر اصول احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی استوار است.

بارک اوباما همچنان افزود، در یازده سال گذشته در حدود چهل هزار عسکر پاکستانی قربانی مبارزه با تروزیزم گردیده اند:

« این واضح است که در حملات تروریستی از همه بیشتر مردم ملکی پاکستان کشته شده اند و من مطمین هستم که صدراعظم، خواهان ختم فعالیت های تروریستی در داخل کشورش است و همچنان خواهان گرفتن جلو تا حدی از فعالیت های تروریستی در دیگر کشور ها هم می باشد. این یک مشکل عمده است و آسان نمی باشد. و با همکاری های مشترک و احترام متقابل می توانیم با این مشکل مبارزه کنیم. »

صدراعظم پاکستان گفت، در گفتگو با بارک اوباما روی موضوع افغانستان نیز بحث گردید و روی ثبات و امنیت کشور همسایه تاکید گردید:

« در مورد افغانستان، باید شک و تردید وجود نداشته باشد که پاکستان خواهان یک افغانستان با ثبات و صلح آمیز است. در اراده و خواست ما هیچگاه تغیر وارد نخواهد شد. ما برای ثبات در افغانستان همکاری خود را با امریکا و متحدین آن دوام خواهیم داد. »

هر دو مقام روی چگونگی بهبود روابط میان هند و پاکستان نیز بحث کردند.
XS
SM
MD
LG