لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

سفیر پیشین پاکستان گفت: کشورش از تروریستان پشتیبانی می کند


سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن اعتراف کرده که کشورش از تروریستان پشتیبانی می کند. حسین حقانی در کتابی که به زودی چاپ خواهد شد نوشته است: "هموطنانم روزی به واقعیت های جهان پی خواهند برد. پاکستان نمی تواند با حمایت از تروریزم کشور پیشگام در منطقهء جنوب آسیا شود."

نشریهء بلومبرگ در بارهء این کتاب و سخنان آقای حقانی گزارشی نوشته که در بخش آن آمده است: "خیلی غیر معمولیست که سفیر پیشین پاکستان، مردی که سالها از موقف کشورش در مقابل واشنگتن دفاع کرده است، با این وضاحت به حقایق اعتراف می کند."

حسین حقانی از سال 2008 تا 2011 سفیر پاکستان در ایالات متحدهء امریکا بود. زمانی که او در واشنگتن از پاکستان نماینده گی می کرد، نیروهای امریکایی در ایبت آباد اسامه بن لادن را کشتند.

نشریهء بلومبرگ می نویسد، حقانی حالا اعتراف می کند که حکومت پاکستان از طریق اردو و ادارهء استخباراتش از سازمان های تروریستی حمایت می کند که غیر نظامیان را می کشند.

مقامات استخباراتی امریکا و کشور های دیگر مدت زیادی است ادعا دارند که ادارهء استخبارات پاکستان با سازمان های تروریستی کمک می کند، ولی اسلام اباد این ادعا را بی اساس می خواند.

به نوشتهء نشریهء بلومبرگ، حقانی ممکن بلند پایه ترین مقام پاکستانی باشد که به طور آشکار با امریکا و کشور های دیگر ابراز همنوایی می کند.

حقانی یکی از منتقدان جدی اردوی پاکستان است و کارش به حیث سفیر در واشنگتن پس از آن پایان یافت که به اساس ادعا ها یک دسیسهء او برضد نیروهای نظامی پاکستان خنثی شد.

حسین حقانی حالا در امریکا زنده گی می کند. کتابی را که او نوشته و به زودی منتشر خواهد شد بالای روابط تاریخی میان ایالات متحده و پاکستان متمرکز است.

روابط میان دو کشور همین حالا نیز پر تنش است و صدر اعظم پاکستان برای بهبود این روابط به واشنگتن رفته است.

انتظار می رود امروز نواز شریف با بارک اوباما رییس جمهور امریکا در قصر سفید دیدار کند.

نکتهء خیلی آشکار در اختلافات میان دو کشور حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی بالای پناهگاه های شورشیان در مناطق قبایلی پاکستان است.

نوازشریف تلاش خواهد کرد تا اوباما را قانع سازد که استفاده از طیاره های بی پیلوت راه درست مبارزه با تروریزم در پاکستان نیست، اما امریکا در جنگ برضد تروریزم اینگونه حملات را ضروری می داند.
XS
SM
MD
LG