لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

امین: آماده گی های لوژستیکی لویه جرگه تا 10 روز به پایان می رسد


کمیسیون برگزاری لویهء جرگهء مشورتی می گوید، آماده گی های ابتدایی و لوژستیکی برای راه اندازی این لویه جرگه تا 10 روز دیگر به پایان می رسد.

به گفتهء مسوولان در این کمیسیون در حال حاضر کار روی نهایی سازی فهرست اشتراک کننده های لویه جرگهء مشورتی به شدت ادامه دارند.

مسوول پالیسی کمیسیون برگزاری لویه جرگهء مشورتی به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان همچنان تلاش می ورزند تا از طریق نصب لوحه های تبلیغاتی در سراسر کشور برای مردم در مورد لویه جرگه آگاهی دهند.

نجیب امین می گوید که آماده گی های لوژستیکی لویه جرگهء مشورتی تا 10 روز دیگر به پایان خواهند رسید:

« تعداد و کتگوری اعضای لویه جرگه وسهمیهء هر کتگوری تعیین شده، ما شدیداً روی نهایی سازی فهرست مدعوین این لویه جرگه کار می کنیم. به همین ترتیب از لحاظ لوژستیکی آماده گی های لازم در حالت نهایی شدن است و تا 10 روز دیگر تمام آماده گی ها به پایان خواهد رسید. »

حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا فیصلهء نهایی در خصوص امضای توافقنامهء امنیتی کابل و واشنگتن توسط نماینده های مردم در لویه جرگهء مشورتی صورت گیرد.

به همین منظور رییس جمهور کرزی هفتهء گذشته یک کمیسیون سی نفری را به ریاست حضرت صبغت الله مجددی توظیف نمود تا روی گرفتن آماده گی ها برای برگزاری این لویه جرگه کار کند.

لویه جرگهء مشورتی که قرار است دراواخر ماه جاری شمسی راه اندازی گردد، در آن حدود 3000 تن از نماینده های مردم در 16 بخش مختلف از سراسر افغانستان به کابل دعوت خواهند شد.

با این حال محمد اسماعیل قاسمیار که ریاست لویه جرگهء اضطراری در سال 1382 را به عهده داشت، روی انتخاب نماینده های واقعی مردم در لویه جرگهء مشورتی تاکید دارد.

آقای قاسمیار می گوید، افرادی که در این لویه جرگه قرار است حضور یابند باید توسط خود مردم تعیین گردند:

« موسفیدان، علما، جوانان و زنها در محلات کوچک جمع شوند، مثلاً در قریه ها، گردهم آمده و بگویند که کی انسان خیر خواه است و کی می تواند نمایندهء ما باشد. چون اجندا معلوم است و مردم یک نماینده را تعیین کرده و او را دعا داده و بگویند که به نماینده گی از ما شرکت کند. »

دادن مصوونیت قضایی برای سربازان امریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان موضوع مهم بحث در لویه جرگه مشورتی خواهد بود.

گفته شده تعداد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان و سربازان امریکایی که قرار است در این کشور باقی بمانند نیز در این لویه جرگه مشخص خواهد شد.

با آن که تا حالا فیصلهء نماینده مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی روشن نیست اما به تازه گی سرمنشی ناتو اطمینان داده است که موافقتنامهء امنیتی کابل واشنگتن به امضا خواهد رسید.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG