لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

نجیبه ایوبی ژورنالیست افغان، جایزه شجاعت را بدست آورد


نجیبه ایوبی ژورنالیست افغان، نور کیلزه از سوریه و بوفا فورن از کمبودیا جایزه شجاعت را بدست آوردند.

خانم ایوبی از موسسه کلید و یکی از موسسین اتحادیه رسانه های مستقل می باشد. او از سوی منابع مختلف با تهدید های مستقیم روبرو می باشد.

به گفته بنیاد بین المللی ژورنالستان زن سیاستمداران، افراد مسلح را به خانه او فرستاده اند، متجاوزین نا معلوم تعهد کرده اند که به خانواده او آسیب می رسانند و او به نوشته اسوشیتد پرس در مظهر عام توهین و بدنام هم شده است.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس برای زنان صرف کار کردن آزاد در افغانستان یک مشکل عمده است و خانم ایوبی در مورد نبود ژورنالستان زن در بسیار ساحات افغانستان صحبت کرده است.

برنده دیگر این جایزه ژورنالیست و عکاس خبرگزاری رویترز نور کیلزه قبل از آغاز جنگ داخلی سوریه معلمه بود. او مورد انتقاد مطبوعات دولتی قرار داشت و از طریق رسانه های اجتماعی تهدیدهای زیاد بدست آورده است. در سال جاری زانوی خانم کیلزه در وقت فرار از فیر تفنگ شکست.

خانم بوفا فورن برای روزنامه کمبودین دیلی کار می کند. او و دوستانش در وقت تهیه خبرها در مورد وقایع در حالی که در موتر سفر می کند با فیر ها روبرو شده و جان بسلامت برد. یک فعالی که با وی همسفر بود در این حادثه کشته شد.

ادنا ماشی روری ژورنالیست زن از زمبابوی که از 50 سال به اینسو کار ژورنالستی می کند روز چهارشنبه به یک تعداد جمع شده گان اظهار داشت او کار ژورنالستی را در سن 19 سالگی آغاز کرد.

به نوشته بنیاد بین المللی ژورنالستان زن ماشی روری در سال های اول کار خود در افریکن دیلی نیوز مشغول بود و یگانه کارمند زن در اینجا بشمار می رفت.

در گذشته هیلن تامس که کارنامه های 10 رییس جمهور را در قصر سفید تحت پوشش قرار داده بود و در ماه جولای به سن 92 سالگی وفات کرد، ماری کالوین ژورنالیست روزنامه سندی تایمز یکی از 28 ژورنالستی که در سال 2012 در سوریه کشته شدند و انه پولیت کوفسکایا خبرنگار روزنامه نوی گزته روسیه که درسال 2006 با فیر گلوله کشته شد، جایزه شجاعت در ژورنالیزم را بدست آورده اند.
XS
SM
MD
LG