لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

دیدگاه کارشناسان افغان در مورد نشست سه جانبه کابل، اسلام آباد و بریتانیا!


قرار است در هفتهء آینده یک نشست سه جانبه دیگر میان رهبران کشور های افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن برگزار شود.

هر چند نشست های گذشته رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیان نتایج چندان نداشته اما برخی از کارشناسان در ارتباط به نشست مشابه آینده این رهبران خوشبین به نظر می رسند.

به اساس گزارش ها، قرار است هفتهء آینده رهبران این سه کشور نشستی را در خصوص تحقق صلح در افغانستان و چگونگی مبارزه مشترک با تروریزم به میزبانی بریتانیا برگزار نمایند.

کارشناسان افغان ابراز میدواری کرده اند که سه کشور در ارتباط به مسایل که روی آن بحث می کنند، به نتایج مطلوب دست یابند.

حاجی سید داود یک تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

« من فکر می کنم که فعلاً یک فضای نو نسبت به گذشته حاکم شده است، روابط امریکا و پاکستان هم نظر به هشت ماه قبل نزدیک شده و امریکا و پاکستان بار دیگر یک تعهد تازه کردند که با بنیاد گرایی و تروریزم و القاعده مشترکاً مبارزه می کنند، طبعاً که این مسایل بالای این نشست تاثیر می کند.»

حکومت افغانستان تاکنون به طور مشخص در باره برگزاری این نشست جزیات ارایه نکرد، اما به تازه گی روزنامه دیلی تلگراف چاپ بریتانیا نوشته است که نشست سران سه کشور در هفتهء آینده در شهر لندن برگزار می گردد.

چگونگی کامیابی تلاش های صلح در افغانستان و بحث روی مبارزه مشترک برای مهار کردن فعالیت های تروریستان در منطقه، اجندای اصلی این نشست را تشکیل می دهد.

پیش از این نیز نشست های مشابه بخاطر تامین صلح و مبارزه با تروریزم میان سران این سه کشور برگزار شده اند.

در نشست قبلی سران این سه کشور در سال گذشته در بریتانیا، فیصله صورت گرفت که در مدت شش ماه آینده به یک توافق نهایی برای برقراری صلح در افغانستان دست می یابند، اما این تعهد عملی نشد.

در این حال برخی از وکلای ولسی جرگه می گویند، تا زمانیکه پاکستان به اهداف اش در افغانستان نرسد، این گونه نشست ها نتیجه مثبت را در قبال نخواهد داشت.

شایسته باز ناصری عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می گوید:

« بعضی مداخلاتی که پاکستان در سطح افغانستان دارد و تا اهداف شان بر آورده نشود ممکن این نشست ها نتیجه خاصی نداشته باشد، اما اگر بریتانیا بالای پاکستان فشار بیاورد امکان دارد که یک نتیجه خوب به دست آید.»

این نشست در حالی برگزار خواهد شد که به تازه گی نواز شریف صدر اعظم پاکستان در سفر اش به امریکا تعهد سپرده که در راستای مبارزه با تروریزم و تحقق صلح در افغانستان به طور جدی کار می کند.

اما شماری از مردم و کارشناسان افغان با تردید به این گونه اظهارات مقامات پاکستانی می گویند که این کشور هیچگاه نمی خواهد در افغانستان صلح تامین شود.

به باور آنها، پاکستان می خواهد در افغانستان یک حکومت دست نشانده داشته باشد و به همین دلیل همیشه در قبال این کشور سیاست دو پهلو داشته است.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG