لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

اهمیت جواز سیر موتر و لایسنس!


آیا می دانید چند درصد از ما انسان ها هنگام رانندگی قوانین را رعایت می کنیم؟ اگر متوجه شده باشید بسیاری از حوادث رانندگی بر اثر سرعت زیاد و عدم رعایت قوانین ترافیکی روی می دهد که جان خود و دیگران را به خطر انداخته و همین عدم رعایت قوانین هر ساله جان بسیاری از انسان ها را در جاده های شهر می گیرد.

امروزه دنیا چنان متحول شده که داشتن جواز رانندگی یکی از لازمه های زندگی است به خصوص برای افرادی که هر روز مجبور هستند فاصله بسیار زیادی را از محل خانه تا کار و بر عکس را با وسایط طی کنند. با این وجود بعضی از افراد با وجود داشتن شرایط لازم برای گرفتن جواز رانندگی سهل انگاری می کنند.

کارشناسان پولیس می گویند، آموزش قوانین و ارتقای فرهنگ ترافیک شهروندان، از ستراتیژی است که باید یاد آور شد با ارایه برنامه های کوتاه مدت و درازمدت می توان در رفع مشکلات ترافیک سهیم شد تا از این طریق اثرات منفی ناشی از ترافیک را به حداقل رساند.

ما هم وقتی به ریاست ترافیک شهر کابل رفتیم در آنجا جوانانی زیادی را دیدیم که در صنف های آموزش قوانین ترافیک مصروف آموزش بودند و می خواستند که از قوانین آگاه شده و در خاتمه سند یا جوازسیر موتر را هم بگیرند.

غلام جیلانی وردک که مدت زیادی می شود شاگردان زیادی را در ریاست ترافیک شهر کابل آموزش می دهد از اینکه در این اوخر تعداد زیادی جوانان می خواهند از قوانین ترافیک آگاهی حاصل کنند و برای اخذ جواز سیر ثبت نام می کنند اظهار خوشی کرده گفت با ارتقاء سطح آموزش و دانش ترافیکی در نسل جوان کشور، آینده بسیار روشن ترافیکی برای کشور ترسیم می شود.

برای ایجاد یک محیط مصون و محفوظ خوب است اگر خود و اعضای خانواده خود را با قوانین ابتدایی ترافیک آشنا سازیم.

اسدالله خان مدیر ترافیک شهر کابل می گوید، همان گونه که دانستن قوانین و نشانه های ترافیک برای راننده های عراده ها مهم و ضروری است، برای هر کس که از وسایل دیگر نقلیه استفاده می کند و حتی برای اشخاص پیاده نیز مهم و حتمی پنداشته می شود.

مدیر ترافیک شهر کابل گفت:
« از این که جوانان می خواهند قوانین ترافیک را آموزش بیبینند و جواز رانندگی هم از این طریق بدست می آورند، نظر به شش ماه سال گذشته 30 درصد گراف حادثات ترافیکی هم پایین آمده است.»


در کشور های پیشرفته اطفال زیر سن دوازده تا زمانی که با بیشترین قوانین و نشانه های ترافیکی آشنا نباشند ، اجازه گشت و گذار در جاده ها و استفاده از وسایط نقلیه را ندارند.

آقای غلام جیلانی وردک استاد آموزش قوانین ترافیک شهر کابل برای اشخاصی که جواز رانندگی یا لایسنس ندارند گفت، با آموزش کوتاه مدت می توانند اسناد رانندگی بدست بیاورند. اینکه چگونه بیاد از ایشان گفتند:

« در قدم اول مطابق ماده 10 و 12 قانون ترافیک جاده سن 18 را تکمیل کرده و پای به 19مانده باشد. داشتن تذکره تابعیت شرط است اصل تذکره مهم است کاپی مدار اعتبار نیست.
در قدم دوم، وقتی فورمه را گرفت داکتر باید معاینات صحی آن را تکمیل کند و همه ثبت کمپیوتر می شود بعد از آن به شعبه کورس رفته و درس های خود را پیش می برند و بعد از طی مراحل محول امتحان عملی می شوند که بعد از امتحان موفق شدن تعرفه یی 510 افغانی یکی و 200 افغانی طراحی موتر است که آن را در بانک محول می کنند بعد از آن لایسنس برای شان داده می شود.»


اما عده یی از جوانان با آن که بدست آوردن جواز رانندگی ( لایسنس ) را در این جوامع کار آسان ندانسته و باید قوانین ترافیکی را آموزش بیبینند، اما ادعا داشتند بعضی اوقات کسانی پیدا می شوند که در بدل پول اسناد جلعی برای مردم می دهند.

وقتی این مشکل را با ریاست ترافیک شهر کابل در میان گذاشتیم آقای اسدالله خان مدیر ترافیک شهر کابل چنین پاسخ داد:

« هر کس که به جعل و تزویز مبادرت می ورزد یا اسناد جعلی می سازد مطابق به قانون جزا محکمه می شود. در این راستا زیادتر کوشش شده است همین حالا هم 15 الی 16 واسطه که اسناد جعلی، جوازسیر و پلیت های ساخته گی داشتند در شهرک پولیس قید است و عاملین آن را روان کردیم به څارنوالی و وسایط شان در شهرک پولیس متوقف است.»

یکی از بزرگ ترین چالش های که پولیس ترافیک و نظم ترافیک با آن مواجه است آگاهی خیلی کم مردم از قوانین ترافیکی است.

غلام جیلانی وردک استاد کورس آموزشی قوانین ترافیک شهر کابل برای دسترسی به قوانین ترافیک کتابی بنام قوانین ترافیک به زبان دری چاپ کرده بود که در این اوخر به زبان پشتو هم چاپ کرده است.

و در اخر آقای جیلانی در حرف هایش پیشنهادی داشت، که اگر فرهنگ یا مضمون ترافیک جز نصاب تعلیمی مکاتب گردد در نهایت جلو خسارات مالی و جانی تا حد گرفته خواهد شد و در این زمینه همکاری وزارت معارف را می خواهند.

وی، الزامی شدن رعایت قوانین و مقرارت رانندگی توسط شاگردان بر نهادینه شدن فرهنگ ترافیکی را تاثیر گذار دانست.


ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:36 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG