لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

تولید افزایشی یا چاپ سه بعدی، چیست؟


از تولید افزایشی (Additive Manufacturing) که این روز به نام چاپ سه بعدی نیز از آن یاد می شود، در سالیان اخیر هر روز بیش تر از روز پیش استفاده می شود و می تواند بر اقتصاد جهانی تاثیر بزرگ داشته باشد.

تولید افزایشی (Additive Manufacturing) یا چاپ سه بعدی می تواند ماهیت تولید را در سطح جهان تغییر داده، توزان تجارتی جهانی را تغییر دهد.

اهمیت تولید افزایشی (Additive Manufacturing) یا چاپ سه بعدی به اندازه ایست که حتی بارک اوباما رییس جمهور امریکا در ماه فبروری سال جاری میلادی در مورد این جرقهء روشن تغییر در شیوهء تولید، در بیانیه اش خطاب به مردم امریکا، اظهار داشت:
«یک گدام که زمانی مخروبهء بیش نبود، اینک به یک لابراتور مدرن و مجهزی تبدیل شده است که کارگران آن به چاپ سه بعدی که ظرفیت و توانایی دگرگونی را درشیوهء تولید دارد، مشغولند.»

چاپ سه بعدی چیست که حتی رییس جمهور اوباما هم از آن به حیث یک انقلاب و دگرگونی در شیوهء تولید، یاد می کند؟

چاپ سه بعدی پروسهء تولیدی ایست که در آن فایل های دیجیتال محصولات، از طریق کمپیوتر به دستگاه های مخصوصی که در آن لایه های فلزات، پلاستیک، رابر، مواد سرامیک و سایر عناصر و مواد تولیدی جابجا شده است، ارسال می شود. این دستگاه مخصوص به طور اتوماتیک پرزه جات و محصولات را بدون دخالت و بسته بندی انسانی، تولید می کند.

از چاپ سه بعدی همچنان در نشاندن مواد تیتانیوم و دندان های مصنوعی در طبابت دندان استفاده شده، همین اکنون پرزه جات خیلی مغلق طیارات بی پیلوت و سفینه های فضایی، تلیفون های موباییل، گروپ های برق و حتی بکس های دستی با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی ساخته می شود.

در حال حاضر بعضی ماشین های چاپ سه بعدی را می توان به قیمت حتی 1000 دالر امریکایی خریداری کرد.
هادلیپسون (Hod Lipson) پروفیسور پوهنتون کورنیل (Cornell) در نیویارک با اظهار اینکه تا هنوز چاپ سه بعدی را ه طولانی را در پیش دارد می گوید:
«در حال حاضر 0.1 درصد تولیدات به طریقهء چاپ سه بعدی صورت می گیرد، به این ترتیب راه طولانی در برابر چاپ سه بعدی قرار دارد.»

براساس گزارس مجلهء هفته گی فوربیس (Forbes) سرمایهء تکنولوژی تولید افزایشی (Additive Manufacturing) یا چاپ سه بعدی در سال 2016 به 3.1 ملیارد و تا سال 2020 به 5.2 ملیارد دالر در جهان خواهد رسید.

تکنولوژی تولید افزایشی (Additive Manufacturing) یا چاپ سه بعدی با استفادهء کمترین از نیروی انسانی، زمینه را برای افزایش تولیدات مسیر ساخته است و به این ترتیب با در نظر داشت سرعت توسعه و پیشرفت تکنولوژی چاپ سه بعدی، دور نخواهد بود روزی که در خطوط تولیدی فابریکه ها، ماشین ها خود به تولید پرداخته و فابریکه های بزرگ جهان بدون کارگر و نیروی انسانی به تولید بپردازند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG