لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

موسی زی: شرایط افغانستان برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی روشن است


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت امور خارجهء افغانستان اظهارات اخیر کارل لوین سناتور امریکایی را یک فریضه دانسته، می گوید که امریکا تعهد کرده که با این کشور همکاری می نماید.

وزارت امور خارجه می گوید، شرایط افغانستان برای امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا روشن است و هر نوع تبصره در ارتباط به امضا و یا رد این سند قبل از وقت می باشد.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت می گوید کابل و واشنگتن بخاطر امضاء این توافقنامه 90 درصد به توافق دست یافته اند.

آقای موسی زی به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان تصمیم دارد تا این توافقنامه را پس از پذیرفته شدن شرایط اش با امریکا امضا نماید:

« این مساله پیش از وقت است که ما در رابطه به قدم های بعدی تبصره نمائیم، در رابطه با موافقتنامه امنیتی دو جانبه با امریکا موقف دولت افغانستان بسیار روشن است و آن اینست که دولت افغانستان علاقمند امضای یک موافقتنامه امنیتی دو جانبه با امریکا است اما موافقتنامه که در آن احترام کامل به حاکمیت ملی، منافع ملی و استقلال افغانستان درج شده باشد.»

کارل لوین رییس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا پس از سفر اخیر اش به کابل گفته است که اگر امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن به تاخیر بیافتد، کمک های امریکا به این کشور متوقف می گردد.

در یک خبرنامه که از دفتر کارل لوین منتشر شده آمده است که این صحبت ها با رییس جمهور کرزی در افغانستان نیز مطرح شده اند.

اما در اعلامیه که به روز پنجشنبه از ارگ ریاست جمهوری منتشر شده، آمده است که این سناتور هنگام ملاقات با رییس جمهور کرزی گفته است که امریکا می خواهد روابط عمیق را با افغانستان داشته باشد.

در همین حال شماری از آگاهان امور، دلیل این چنین اظهارات از سوی مقام های امریکایی را آوردن فشار بالای حکومت افغانستان می دانند.

زبیر شفیقی یک تن از این کارشناسان در مورد گفت:

« سخنان سناتور امریکایی این مساله را می رساند که امریکا یا از وعده ها و تعهد های که در باره شروط افغانستان در افغانستان داده بود از آن منصرف شده و یا اینکه می خواهند فشار وارد نماید بر حکومت تا در مورد مصونیت قضایی عساکر امریکایی موقف نرم تری در لویه جرگه داشته باشد.»

ادامهء همکاری های اقتصادی امریکا با افغانستان یکی از شرط های اساسی کابل در توافقنامه امنیتی و دفاعی پنداشته می شود اما کارشناسان می گویند که اگر این توافقنامه به امضا نرسد، ممکن کمک های امریکا با این کشور کاهش یابد.

هر چند زمان امضای این توافقنامه نزدیک شده، اما مصونیت قضایی نیرو های امریکایی از جمله مسایلی است که تا کنون میان دو کشور حل ناشده باقی مانده است.

حکومت افغانستان در مورد اینکه به سربازان امریکایی پس از سال 2014 میلادی مصونیت قضایی بدهد یا نه در ماه عقرب لویه جرگه مشورتی را برگزار می کند.

اینکه لویه جرگه به سربازان امریکایی مصونیت قضایی می دهند یا خیر تصبره در مورد مشکل است، اما تواقفنامهء امنیتی و دفاعی بخشی از سند همکاری های ستراتیژیک درازمدت کابل و واشنگتن است که در سال گذشته میان روسای جمهور دو کشور به امضا رسیده است.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG