لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

دایم: پاکستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر وعده کرده اما عمل نه


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از پاکستان می خواهد تا در زمینهء مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر با سایر کشور های منطقه همکاری صادقانه نماید.

این وزارت امضاء مقررهء جدید «عملیات مشترک بر ضد مواد مخدر» را در زمینه ایجاد همکاری های مشترک میان کشور های آسیای میانه موثر می خواند.

روسای ادارات مبارزه با مواد مخدر افغانستان، پاکستان، روسیه و تاجکستان پنجشنبه هفتهء گذشته این مقرره را در شهر اسلام آباد - پاکستان امضا کردند.

انجنیر ذبیح الله دایم مشاور وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، از نتایج این نشست چهار جانبه اظهار امیدواری کرد، اما گفت که با در نظرداشت تجارب گذشته این بار نیز از همکاری صادقانه پاکستان در راستای مبارزه علیه مواد مخدر شک دارد:

« سال های گذشته نیز وعده های مشابه از جانب پاکستان داده شده بود اما متاسفانه که تا حال عملی نشده است ما تقریباً 12 عملیات مشترک و همزمان با تاجکستان داشتیم و همین طور با ایران داشتیم اما با تاسف که پاکستان هیچ عملیات مشترک و همزمان را با ما انجام نداده با همهء این مشکلات به نتایج این کنفرانس امیداور هستیم.»

هدف از امضای این مقرره ایجاد همکاری های مشترک در زمینه شناسایی خطوط مافیای مواد مخدر، دستگیری قاچاقبران مواد مخدر و مواد کیمیاوی و عملیات بر اساس تقاضای یک کشور در قلمرو کشور دیگر خوانده شده است.

مشاور وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید که در چند سال اخیر تفاهمات مشابه بین کشور های آسیای میانه امضا شده، اما پاکستان تعهداتش را عملی نکرده است.

تفاهمنامهء جدید روی انجام عملیات مشترک بر ضد قاچاق مواد مخدر در حالی صورت می گیرد که روسیه از قاچاق روز افزون این پدیده به کشورش شدیداً نگران است.

ویکتور ایوانوف، رییس ادارهء خدمات فدرالی کنترول مواد مخدر روسیه خواستار تشکیل یک ایتلاف بین المللی به خاطر مبارزه با تولید مواد مخدر شده است.

وی گفته است که برای رفع این تهدید لازم است تا وظایف کشور ها معین و مشخص ساخته شود.

اما کارشناسان افغان می گویند که به دلیل عدم اراده قوی کشور های منطقه در راستای مبارزه علیه مواد مخدر از نتایج این گونه توافقنامه های خوشبین نیستند.

جنرال خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر افغانستان و یکی از همین کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« امسال، خطرناک ترین سال برای افغانستان کشور های همسایه و جهان بوده است، زیرا امسال 216 هزار هکتار زمین تریاک در کشور کشت شده است، ما در حال جنگ قرار داریم ما توانمندی آن را نداریم که قاچاقبران مواد مخدر را از بین ببریم کشور های همسایه و کشور های دیگر اراده قوی برای مبارزه علیه این پدیده را ندارند.»

وزارت داخلهء افغانستان گفته است که نام های ده قاچاقبر بزرگ مواد مخدر را در یک فهرست تهیه کرده و تلاش ها برای دستگیری این افراد ادامه دارد.

در بیش از یک دهه گذشته افغانستان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر جهان شناخته شده و به همین دلیل قاچاقبران بزرگ جهان برای تجارت این مواد در افغانستان بیشتر رفته و آمد دارند.

بربنیاد معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر امسال کشت تریاک در ولایت های جنوبی به دلیل ناامنی و عدم حاکمیت قانون نسبت به سال گذشته نیز افزایش یافته است.

آگاهان بدین باور اند تا زمانیکه حکومت زمینه اشتغال را به مردم فراهم نسازد و سطح تولیدات و صادرات داخلی افغانستان افزایش نیابد، کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در این کشور خاتمه نخواهد یافت.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG