لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

فیضی: حامد کرزی در آیندهء نزدیک به انگلستان می رود


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
انتظار می رود رییس جمهور کرزی جهت اشتراک در نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتاینا به زودی به شهر لندن سفر نماید.

بحث روی چگونگی مبارزه با تروریزم و افراطیت در منطقه و همکاری پاکستان در راستای تامین صلح در افغانستان، اجندی اصلی نشست سه جانبه کابل، اسلام آباد و لندن را تشکیل می دهد.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری، نا وقت روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که قرار است این نشست به اشتراک رییس جمهوری افغانستان و صدراعظم های پاکستان و بریتانیا در شهر لندن برگزار گردد.

به گفته آقای فیضی، به همین منظور انتظار می رود آقای کرزی به زودی در راس یک هیات بلند پایهء دولتی برای چهار روز به بریتانیا سفر نماید:

« پروسهء صلح افغانستان، گفتگوی مقام های افغان با رهبران طالبان، موضوع ملا برادر و تهدید های مشترک امنیتی که هر دو کشور با آن مواجه اند بحث های مهم این سفر را تشکیل می دهند و بحث می شود که با این مشکلات چگونه مبارزه مشترک صورت گیرد.»

آقای فیضی در ارتباط به تاریخ دقیق سفر آقای کرزی به بریتانیا معلومات ارایه نکرد.

این چهارمین بار است که رهبران کابل، اسلام آباد و لندن روی مسایل یاد شده نشست های سه جانبه را برگزار می کنند.

در گذشته مقام های افغان از عدم عملی شدن توافقات انجام شده در این نشست ها از سوی پاکستان به شدت انتقاد کرده اند.

فیضی می گوید که پاکستان چندی قبل ملاعبدالغنی برادر فرد شماره دوی طالبان را از زندان آن کشور آزاد ساخته اما تاکنون در ارتباط به محل بود باش وی معلومات در دست نیست که در این سفر روی آن هم گفتگو می شود.

در عین حال آقای فیضی می گوید از آنجای که بیشتر حملات بر ضد افغانستان در آن طرف سرحد طرح ریزی می شود و مخالفین این کشور در پاکستان پناه گاه های امن دارند، به همین دلیل اسلام آباد در پروسهء صلح افغانستان نیز می تواند نقش مهم را بازی کند.

در نشست قبلی سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا نیز روی برقراری صلح افغانستان میان سه کشور بحث شده بود.

به اساس گزارش ها در همان زمان توافق صورت گرفت که کابل و اسلام آباد در مدت شش ماه به یک توافق صلح دست میابند، اما این کار عملی نشد.

در این حال ایمل فیضی در پاسخ به یک سوال در ارتباط به توقع حکومت افغانستان از نشست آینده گفت:

« آقای نواز شریف به صراحت گفته است که حاضر به همکاری در ساحات مختلف به خصوص پروسه صلح افغانستان می باشد، تا از طریق افغانستان بتواند روابط اقتصادی خود را با کشور های آسیای میانه گسترش بدهد، پس همین ضرورت که در پاکستان احساس می شود این باعث می شود که پاکستان همکاری صادقانه خود را در قسمت مبارزه با تروریزم آغاز نماید.»

سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که در سفر به بریتانیا، رییس جمهور کرزی را داکتر رنگین داد فر سپنتا مشاور شورای امنیت ملی، سرپرست وزارت خارجه و رییس شورای عالی صلح همراهی می کنند.

گفته می شود که در این سفر آقای کرزی با دیگر مقام های بریتانیا نشست های دو جانبه نیز خواهد داشت.

مقام های افغان می گویند که در این دیدار آقای کرزی در ارتباط به همکاری های بریتانیا پس از سال 2014 گفتگو می کند.

مصطفی بشارت
XS
SM
MD
LG