لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

کمیته مبارزه با حالات اضطرار: در زمستان امسال مشکل جدی به میان نخواهد آمد


ویس برمک وزیر احیا و انکشاف دهات و معاون کمیتهء مبارزه با حالات اضطرار افغانستان
ویس برمک وزیر احیا و انکشاف دهات و معاون کمیتهء مبارزه با حالات اضطرار افغانستان
کمیتهء مبارزه با حالات اضطرار افغانستان اطمینان می دهد که برای دو میلیون تن از باشنده گان مناطق آسیب پذیر، پلان های کمک رسانی را ترتیب کرده است.

در این کمیته بیش از ده ارگان دولتی سهیم بوده و بخاطر رسیده گی به مشکلات مردم در حالات اضطراری فعالیت می کنند.

تعداد از مسوولان این کمیته به روز شنبه پس از حضور یافتن در اجلاس استماعیه ولسی جرگه در خصوص آماده گی های شان برای زمستان پیش رو معلومات دادند.

ویس برمک وزیر احیا و انکشاف دهات و معاون این کمیته در مورد گفت:

« در پلان پیش بینی شده ما به زمستان امسال 27293متریک تن گندم و 8947 متریک تن مواد غذایی متنوع 12840متریک تن مواد محروقاتی عرضه خدمات صحی برای حداقل 478هزار هموطنان ما 8947 بسته البسه گرم 83200 تخته کمپل، هفتاد و یک ملیون افغانی پول نقد، 5550 باب سرپناه موقت برای حداقل دو ملیون نفوس آسیب پذیر.»

در اجلاس استماعیه ولسی جرگه مقامات وزارت های احیا و انکشاف دهات، زراعت و مالداری، صحت عامه، انرژی و آب، فواید عامه، داخله، دفاع و مهاجرین و عودت کننده گان همراه با مسوولان ادارات سره میاشت و مبارزه با حوادث طبیعی نیز حضور داشتند.

آنان در خصوص تمام موارد به ولسی جرگه معلومات داده و اطمینان دادند که در زمستان امسال کدام مشکل جدی به میان نخواهد آمد.

اما گزارش های موجود اند که با وجود دادن وعده های مسوولان این کمیته در سال های گذشته، مردم به هنگام ریزش برف و باران در بسیاری از مناطق کشور با مشکلات مواجه شده اند.

مشکلات در مسیر شاهراه سالنگ، مسدود بودن برخی مناطق از سبب ریزش برف و عدم دسترسی مردم به کمک ها در برخی مناطق صعب العبور، بخشی از مشکلات در سال های گذشته خوانده شده اند.

در این حال وزیر فواید عامه و برخی مسوولان دیگر این کمیته در ولسی جرگه وعده سپرده اند که تلاش می کنند تا مسیر شاهراه سالنگ ها و راه های بین ولسوالی ولایات را در زمستان بازنگه دارند.

اما برخی از اعضای ولسی جرگه با اشاره به مشکلات مردم در سال گذشته و عدم رسیدگی این کمیته به مشکلات مردم، نسبت به اظهارات این کمیته ابراز شک و تردید می کنند.

نصرالله صادقی زاده نیلی یکی از اعضای این جرگه گفت:

« وقتی اینها به تالار می آیند گزارش را به گونهء ارایه می کنند که افغانستان در فصل سرما که خیزش های برف و باران است همه آماده گی ها را دارند، اما وقتی دیده می شود عملکرد اینها بسیار ضعیف است، بین حرف و عمل اینها فرق زیاد وجود دارد.»

اما عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه پلان ترتیب شده از سوی مسوولان کمیته مبارزه با حالات اضطرار را ستایش کرده و گفت تطبیق این پلان را در آینده پیگیری می کنند.

در پلان این کمیته گفته شده است که شصت منطقه در افغانستان در زمستان پیش رو با خطرات احتمالی روبرو خواهند شد و این کمیته از قبل تمام مواد مورد نیاز مردم این مناطق را به گدام ها انتقال داده است.

مسوولان این کمیته همچنان می گویند، پلان های را برای پرواز هلیکوپتر ها در سی و پنج منطقه یی آماده کرده اند که ممکن مسیر این مناطق در زمستان به اثر ریزش برف مسدود گردند.

اینکه کمیته مبارزه با حالات اضطرار تا چه حد به گفته هایش عمل خواهد کرد، با فراه رسیدن زمستان و مشکلات ناشی از آن در مناطق آسیب پذیر روشن خواهد شد.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG