لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

وفا: تلاش می شود کاندیدان ریاست جمهوری به 3 یا 2 تن برسد


اسد الله وفا رییس کمیتهء توظیف شده
اسد الله وفا رییس کمیتهء توظیف شده
اسد الله وفا رییس کمیتهء توظیف شده از سوی کمیسیون حل منازعات می گوید که آنها تلاش می کنند تا تعداد کاندیدان ریاست جمهوری را به دو یا سه تن کاهش بدهند.

این کمتیه تلاش دارد تا کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری را برای حمایت کردن از یک دیگر قانع سازند و به این ترتیب تعداد نامزدان کاهش خواهند یافت.

آقای وفا همچنان تاکید دارد که تعداد کاندیدان احتمالی ریاست جمهوری از 10 تن نیز کاهش خواهد یافت:

« من حالا هم صد درصد اطمینان دارم و به نظر من کمیسیون شکایات انتخاباتی باید در این مورد تجدید نظر نماید تا این تعداد را کم نماید و ما هم تلاش می نمایم این تعداد را کم نمایم یعنی دو تا سه نفر باشد. »

تلاش های این کمیته به رهبری آقای وفا در حالی ادامه دارد که 10 تن در فهرست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده راه یافتند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، 16 تن را بخاطر موجودیت نواقص در اسناد شان از فهرست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری حذف کرد.

این کمیتهء متشکل از سران قومی و شخصیت های سیاسی تاکید دارد که تعدد نامزدان نیاز به هزینهء بیشتر دارد و مردم را به هنگام رای دادن نیز با مشکل روبرو خواهد ساخت.

در همین حال مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گویند که کمیسیون شکایات انتخاباتی هم می تواند پس از بررسی اسناد نامزدان تعداد آنان را کاهش دهد.

محمد نعیم ایوب زاده رییس این بنیاد به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« هر تصمیم که آنها می گیرند بیشتر مورد قبول قرار می گیرد، اما در مجموع کم کردن و یا زیاد کردن کاندیدان کار یک ساختار کوچک نیست، کار قانونی است اگر هر کدام معیار ها را تکمیل کرده باشد آنها می توانند راه پیدا نمایند و یا برخی کاندیدان بخاطر اینکه میدانند برنده نمی شوند آنها کوشش می نمایند بخاطر یکدیگر کنار بیایند و یک تیم را تشکیل بدهند بخاطر حکومت آینده افغانستان. »

این در حالی است که کمیسیون شکایت های انتخاباتی از دو روز به این طرف بررسی شکایت ها به هنگام ثبت نام نامزدان را آغاز کرده است.

به دنبال اعلام فهرست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی کمیسیون شکایایت انتخاباتی بیش از 470 شکایت را که 18 شکایت آن مربوط به انتخابات ریاست جمهوری است دریافت کرده است.

اما تا حالا روشن نیست که پس از بررسی های این کمیسیون در تعداد نامزدان در فهرست نهایی کاهش خواهد یافت و یا هم افزایش.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG