لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

ناتو روی محدود ساختن ماموریت در افغانستان کار می کند


مقامات ناتو می گویند، بعد از گفتگو های جدی در مورد تعداد عساکر آن پیمان که بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند، ناتو روی محدود ساختن ماموریت نظامیش در افغانستان کار می کند.

روزنامهء نیویارک تایمز با نقل قول از مقامات ناتو می نویسد که گفته اند، برای نظارت از حدود چهار ملیارد دالر مساعدت سالانهء بین المللی به افغانستان، به تعداد زیاد نیروهای بین المللی در این کشور نیاز است. اما رهبران سیاسی امریکا و سایر کشورهای عضو پیمان ناتو نمی خواهند، بعد از ختم ماموریت نظامی جامعهء بین المللی در افغانستان تعداد زیاد نیروهای نظامی را در این کشور باقی بگذارند.

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، ناتو می خواهد با خروج نیروهای رزمیش از افغانستان، تعداد کم آموزگاران نظامی و تعداد زیاد رهبران نظامی را برای نظارت از استفادهء درست مساعدت های بین المللی در افغانستان باقی بگذارد.

با محدود شدن ماموریت نظامی ناتو در افغانستان، این نگرانی افزایش یافته است که اگر نظامیان امریکایی و ناتو برای نظارت از مساعدت های بین المللی در مراکز پولیس و اردوی ملی افغانستان جابجا نشوند، کانگرس امریکا و پارلمان اروپایی تعهدات شان را در زمینهء مساعدت های سالانه به افغانستان، کاهش خواهند داد.

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد، محدود شدن ماموریت نظامی اختلاف نظر بین رهبران سیاسی و نظامی را منعکس می سازد. قوماندان نظامی با ختم مامورین نظامی جامعهء جهانی، خواستار حضور عساکر بیشتر در میدان های جنگ و تمرکز بر آموزش و مشورت نیرو های امنیتی افغانستان اند. اما رهبران سیاسی در واشنگتن و سایر کشورهای عضو پیمان ناتو خواهان باقی گذاشتن تعداد کم عساکر و جابجا ساختن آنها در مراکز بزرگ نیروهای امنیتی افغانستان اند.

یک مقام ارشد ناتو که از افشای نامش خودداری کرده، به روزنامهء نیویارک تایمز گفته است، هرنوع حضور ناتو در افغانستان، وابسته به چهارملیارد دالر مساعدت به این کشور است و برای تنظیم مسوولانه، نظارت و محاسبهء این مساعدت ها به تعداد زیاد عساکر نیاز می باشد.

این مقام ناتو، مساعدت های جامعهء جهانی را بعد از سال 2014 در امر جلوگیری از هرج و مرج سیاسی و جنگ های تنظیمی در افغانستان مهم و اساسی خوانده است.

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، ناتو تایید کرده است که بعد از سال 2014 میلادی هشت تا 10 هزار عسکر را در افغانستان باقی می گذارد که دو سوم آن امریکایی و باقی آن از سایر کشور ها خواهند بود و تعداد آن هم از آنچه که قوماندانان سفارش کرده اند، خیلی کمتر است. مقامات ارشد ناتو باقی گذاشتن تعداد بیشتر عساکر را در افغانستان غیر ضروری خوانده اند.

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد، با در نظرداشت مسایل مربوط به تعداد، وظایف و مصوونیت قضایی عساکر، پلان ماموریت نظامی بین المللی بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان، وابسته به قرارداد همکاری های امنیتی بین کابل واشنگتن است و یک درس عراق این بود که به خاطر سیاست های داخلی در این کشور جنگ زده و واشنگتن، شاید هم این قرارداد هرگز امضا نشود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:18 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG