لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

معادن زغال سنگ بغلان بطور معیاری بازسازی می شوند


کمپنی افغان کول که معادن زغال سنگ کرکر، آهن دره و دود کش ولایت بغلان را طبق قرارداد در اختیار دارد به باز سازی معیاری یکی از مهم ترین معادن در بغلان پرداخته است.

دیپلوم انجنیر عبدالطیف واغزی آمر معدن کرکر در مورد گفت:
«این معدن متروکه که آن را تونل پی یک می نامند قبلاً یکی از فعال ترین معدن زغال سنگ کرکر در بغلان بود، ولی در جریان بی نظمی های بعد از تجاوز شوروی وقت بر افغانستان که از مراقبت باز ماند، از کار افتید.
فعلاً ما آن را زیرکار و بازسازی مجدد قرار داده ایم و کوشش زیاد کردیم تا آن را خیلی مستحکم، معیاری و بهتر از پیش بازسازی نماییم.»


وی همچنین به رادیو آزادی گفت، کار بازسازی این معدن که شامل توسعه تونل و نصب پایه های مقوس آهنی در آن می باشد، نزدیک به نود درصد به پیش رفته و با تکمیل شدن آن که تا چند ماه دیگر تمام خواهد شد، تولیدات زغال سنگ ازین معدن به چندین برابر افزایش و مشاغل زیاد هم ایجاد خواهند شد.

دیپلوم انجنیر اسلام الدین احمدی رییس عمومی کمپنی افغان کول که معادن زغال سنگ کرکر، دود کش و آهندره ولایت بغلان را در اختیار دارد می گوید، از زمانیکه این معادن در اختیار آنان قرار گرفته است نه تنها کار بالای معیاری سازی معدن پی یک را آغاز کرده اند، بلکه سایر معادن مربوطه شان را نیز بهتر از گذشته ها ساخته اند.
او افزود:
« هر روز قبل از داخل شدن کارگران به معدن، تیم های بررسی کننده ما معدن را از هر لحاظ چک می کنند و بعداً اجازه ورود به کارگران را می دهند و اگر احتمالاً اندک شکی در دل شان پیدا شود صوف را می بندند و کسی را داخل معدن نمی گذارند.»

در معادن مربوط به کمپنی خصوصی افغان کول، روزانه صد ها کارگر مصروف کار می باشند.

یک تن از این کارگران به رادیو آزادی گفت، مصون بودن معادن برای آنها مهم است، اگر نباشد داخل معدن نمی شوند.
او افزود:
« اول کارکنان فنی داخل معدن می شوند و تمام چیز را بررسی می کنند و بعد از آن ما بعد از تلاوت چند آیت از قران کریم و با دعای خیر داخل می شویم و کار خود را آغاز می کنیم.
من از کارم و از اینکه معادن در حال معیاری و محکم شدن است خرسند هستم.»


باید گفت، معادن زغال سنگ کرکر، دود کش و آهندره ولایت بغلان در حالی رو به معیاری و مصون شدن اند که گفته می شود غیر معیاری بودن برخی از معادن کشور بار ها سبب مرگ معدنچیان شده است.
مانند معدن آبخورک سمنگان که به گفته مسوولین، به علت غیر معیاری بودن دچار حادثه و باعث هلاکت بیش از بیست معدنچی در یک روز شد.

بشیر احمد غزالی، بغلان
XS
SM
MD
LG