لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

فکور: نامزد وزیران جدید، افراد مناسب برای این پُست ها نیستند


یونس فکور کارشناس افغان
یونس فکور کارشناس افغان
شماری از آگاهان امور سیاسی، نامزد وزیران تازه معرفی شده از سوی رییس جمهور کرزی را برای پٌست های که گماشته شده اند، نا مناسب می دانند.

رییس جمهور افغانستان به روز دوشنبه ضرار احمد مقبل را به عنوان سرپرست و نامزد وزارت خارجه، عارف نورزی، اکبر بارکزی، مبارز راشدی و شاکرکارگر را به حیث سرپرست و نامزد وزیران انرژی و آب، معادن و پطرولیم، مبارزه با مواد مخدر و تجارت و صنایع برای گرفتن رای اعتماد ولسی جرگه معرفی کرد.

آگاهان سیاسی باور دارند که در انتخاب این افراد در چنین پُست های مهم کابینهء افغانستان بیشتر مصلحت ها و مسایل سیاسی در نظر گرفته شده اند.

محمد یونس فکور یکی از این آگاهان به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این افراد در پُست های مربوط نه تخصص و نه هم تجربهء کاری دارند:

« ضرار احمد مقبل هیچ گونهء تجربهء دیپلوماسی و پالیسی در وزارت خارجه نداشت، عارف نورزی که تحصیلات عالی هم ندارد و تا جای که من معلومات دارم، فارغ صنف دوازده بوده و به حیث وزیر انرژی و آب تعیین شده است.
همچنان اکبر بارکزی که به عنوان وزیر معادن گماشته شده از پوهنځی زراعت فارغ شده و فقط کار های اداری را پیش می برد.
این کار ما را مایوس ساخته است.»


آقای فکور همچنان تاکید دارد که گماشتن این افراد منحیث اعضای کابینهء افغانستان باور جامعهء جهانی را در چنین شرایط حساس نسبت به حکومت این کشور کاهش خواهد داد.

افرادی که قبلاً مسوولیت این کرسی ها را به عهده داشتند، حدود یک ماه پیش به خاطر وارد شدن در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از وظایف شان استعفا داده بودند.

از سوی هم شماری دیگر از کارشناسان افغان می گویند چهره های تازه معرفی شده به خاطر کسب کرسی های کابینهء افغانستان از افراد با اعتماد آقای کرزی اند و نیز روابط نزدیک با او دارند.

داکتر طوفان وزیری یکی از این کارشناسان گفت:

« من فکر می کنم که در این زمینه مسالهء تخصص و تجربه زیاد مطرح نبوده و بیشتر نزدیکی این افراد به رییس جمهور و اینکه چقدر رییس جمهور نسبت به آنان باور دارد، در نظر گرفته شده است.
تمام چهار فرد به رییس جمهور نزدیک اند و روابط شخصی با او دارند.»


خواستیم در رابطه به انتقاد ها در خصوص معرفی نامزد وزیران تازه، دیدگاه مسوولان ادارهء امور و دارالانشاء شورای وزیران افغانستان را نیز داشته باشیم اما آنان حاضر به گفتگو نشدند.

پیش از این هم انتقاد های وجود داشتند که در تعیین مقام های دولتی در افغانستان همواره مصلحت ها ومسایل سیاسی نسبت به استعداد و شایستگی در نظر گرفته شده اند.

تا حالا روشن نیست که این نامزد وزیران رای اعتماد ولسی جرگهء افغانستان را به دست خواهند آورد یا خیر اما مردم از وکلا می خواهند تا به افرادی رای ندهند که لیاقت و استعداد پیشبرد آن کرسی را نداشته باشند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG