لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

احساس: طی 8 ماه گذشته 5076 پولیس، فرد ملکی و مخالف مسلح کشته شده اند


محمد سالم احساس رییس عمومی پولیس وزارت داخله افغانستان
محمد سالم احساس رییس عمومی پولیس وزارت داخله افغانستان
وزارت داخلهء افغانستان می گوید که در جریان عملیات نظامی و حملات تروریستی هشت ماه گذشته، بیش از 5 هزار پولیس، فرد ملکی و مخالف مسلح در افغانستان کشته شده اند.

افزایش تحرکات مخالفان مسلح، فعالیت حلقات استخباراتی منطقه، موجودیت افراد مسلح غیر مسوول، موجودیت انبار های اسلحه غیر قانونی، قاچاق مواد مخدر و موجودیت فساد اداری از عوامل افزایش نا امنی ها در کشور خوانده شده اند.

محمد سالم احساس رییس عمومی پولیس وزارت داخله افغانستان به روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در هشت ماه گذشته پنج هزار و هفتاد شش پولیس، فرد ملکی و مخالف مسلح در جریان عملیات نظامی و حملات تروریستی در افغانستان کشته شده اند:

« تحرکات طالبان نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است. ناامنی گسترده در افغانستان صرف مربوط به طالبان نمی باشد، بلکه ریشه در بی قانونی، فعالیت حلقات استخباراتی کشور های ذینفع، فکتور های خطرناک و تاثیر گذار می باشد.
گروپ های مخالفین در نظر دارند که بیشترین تحرکات شان را در مربوطان ولایات لوگر، غزنی، میدان وردگ، کابل، پکتیکا، فاریاب، بدخشان، فراه، هلمند و زابل متمرکز نمایند.»


آقای احساس که ریاست کمیسیون تامین امنیت انتخابات سال آینده را نیز بر عهده دارد می گوید، فعالیت های حلقات استخبارات منطقه در افزایش نا امنی ها در کشور نقش عمده داشته اند.

آقای احساس افزود که در جریان هشت ماه گذشته پنج هزار و سه صد و سی پولیس، فرد ملکی و مخالف مسلح زخمی شده اند.

به گفته وی، از آغاز سال تا کنون طالبان مسلح شش هزار و شش صد و چهار مورد حمله تروریستی را به شمول پنجاه حمله انتحاری در افغانستان انجام داده اند.

به نقل از رییس پولیس وزارت داخله افغانستان، به منظور دفع این حملات نزدیک به دو هزار عملیات مستقل و مشترک از سوی نیرو های امنیتی افغان و بین المللی صورت گرفته اند.

با آن که رییس پولیس افغانستان و رییس کمیسیون تامین امنیت انتخابات، از افزایش نا امنی ها سخن می زند اما از تلاش ها جهت تامین امنیت برگزاری انتخابات آینده کشور اطمینان می دهد.

محمد سالم احساس می گوید که در سه صد و هفتاد و سه ولسوالی در سی و چهار ولایت افغانستان انتقال مواد انتخاباتی صورت گرفته است. اما آقای احساس افزود که شماری از مراکز ثبت نام رای دهنده گان با تهدیدات امنیتی نیز روبرو اند.

« به اساس ارزیابی های ولایات، از جملهء 6845 مرکز، تعداد 3435 مرکز نورمال، تعداد 945 مرکز در تهدید پائین، تعداد 1074 مرکز تحت تهدید متوسط، تعداد 1132 مرکز در ولایات مختلف تحت تهدید بلند قرار دارند.»

به گفته آقای احساس دو صد و پنجا و نه مرکز به دلیل تهدید های جدی امنیتی غیر فعال اند و آنان نتوانسته اند مواد ثبت نام رای دهنده گان را در پنج ولسوالی تحت تسلط مخالفین انتقال دهند.

در حالی که کمتر از شش ماه به برگزاری انتخابات آینده افغانستان باقی مانده با وجود اطمینان نیروهای امنیتی افغان، نگرانی ها در خصوص امنیت برگزاری این انتخابات وجود دارند.

به باور آگاهان، اگر امنیت انتخابات به درستی تامین نگردد نمی توان انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه را در سراسر افغانستان برگزار کرد.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG