لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

سنای امریکا برنامهء جمع آوری اطلاعات را بازنگری می کند


ادارهء امنیت ملی امریکا مکالمات تلیفونی انگیلامرکل صدراعظم آلمان و سایر رهبران جهان را نظارت کرده است.
ادارهء امنیت ملی امریکا مکالمات تلیفونی انگیلامرکل صدراعظم آلمان و سایر رهبران جهان را نظارت کرده است.
بعد از نشر گزارش های در مورد ثبت و نظارت مکالمات تلیفونی صدراعظم المان و سایر رهبران کشور های خارجی توسط ادارهء امنیت ملی امریکا (NSAدایان فینستاین (Dianne Feinstein) رییس کمیتهء استخبارات مجلس سنای امریکا در یک اعلامیهء که روز دوشنبه نشر شد، گفته است که با ثبت و نظارت از مکالمات تلیفونی انگیلامرکل صدراعظم آلمان و سایر متحدان امریکا توسط ادارهء امنیت ملی آن کشور، کاملاً مخالف است.

دایان فینستاین (Dianne Feinstein) از برخی پروگرام های ادارهء امنیت ملی امریکا (NSA) دفاع کرده است که توسط ادوارد سنودین قراردادی سابق آن اداره به مطبوعات افشا شد. دایان فینستاین استدلال می کند که این پروگرام در امر مبارزه با تروریزم جهانی نقش خیلی مهم را ایفا کرده است.

اما دایان فینستاین این سناتور دموکرات از ایالت کالیفورنیا که ریاست کمیتهء استخبارات مجلس سنای امریکا را به عهده دارد، می گوید، نظارت از رهبران خارجی یک کار کاملاً متفاوت است.
دایان فینستاین می گوید، قصر سفید امریکا برایش گفته است که جمع آوری اطلاعات در مورد متحدان امریکا ادامه نخواهد یافت و کمیتهء استخبارات مجلس سنای امریکا همهء برنامه های جمع آوری اطلاعات را بازنگری اساسی خواهد کرد.

جی کارنی (Jay Carney) مسوول مطبوعاتی قصر سفید امریکا نیز با اظهار اینکه شاید به محدویت های در مورد اینکه ادارات استخباراتی چگونه اطلاعات را جمع آوری می کنند نیاز باشد، گفته است:
"اگر ما می خواهیم متحدان و شهروندان مان را مصوون نگهداریم، باید با بودن در صف جلو این تغییرات ادامه دهیم و این کاریست که جامعهء استخبارتی ما آن را به وجه احسن انجام می دهد. این امکانات یک بخش از دلایل موفقیت ما در جلوگیری از توطیه های متعدد تروریستی و وفق نمودن با شرایط بعد از یازدهم سپتامبر است. همزمان با امکانات جدید، ما می پذیریم که به محدودیت های در زمینهء چگونگی گرد آوری اطلاعات و استفاده از آن نیاز است. با در نظرداشت این شرایط محرک تکنولوژیک، رییس جمهور هدایت داده است تا امکانات نظارت استخبارتی ما بازنگری شود."

این اظهارت جی کارنی (Jay Carney) بعد از آن صورت می گیرد که اسپانیا سفیر امریکا را اظهار کرد، تا ادعای جاسوسی در مورد اتباع آن کشور را با وی مورد بحث قرار دهد. در صورتیکه این ادعا ثابت شود، فضای اعتماد بین دو کشور صدمه خواهد دید.

روزنامهء اسپانیایی (El Mundo) براساس یک سند که از نزد ادوارد سنودین بدست آورد، گزارش داده است که ادارهء امنیت ملی امریکا (NSA) در ظرف یک ماه بیش از 60 ملیون مکالمهء تلیفونی شهروندان اسپانیا را ثبت و نظارت کرده است.

متحدان اروپایی امریکا به شمول کشورهای آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا در مورد فعالیت های استخبارتی جمع آوری اطلاعات توسط امریکا خواستار پاسخ ادارهء رییس جمهور اوباما شده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG