لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

نظامی: برای معلولین مراکز رای دهی خاص ایجاد شود


مرکز اجتماعی معلولین افغانستان ضمن تاکید بر نقش موثر معلولین در کشور می گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید برای حضور این افراد در انتخابات سال آینده مراکز خاص رای دهی را ایجاد نماید.

مسوولان این مرکز می گویند، اگر برای معلولین سهولت های لازم در نظرگرفته نشود اکثر معلولین قادر به رای دادن به نامزد مورد نظرشان نخواهند شد.

سیف الدین نظامی رییس این مرکز روزسه شنبه در این مورد به خبرنگاران چنین گفت:
« طرح ما اینست که تمام نیازمندی های معلولین باید شامل تمام پالیسی ها و طرزالعمل های کاری و اجرائیوی کمیسیون مستقل انتخابات به مثابه یک اولویت باشد در قدم دوم مراکز رای دهی برای اشخاص دارای معلولیت از نقطه دسترسی باید وجود داشته باشد تا یک شخص معلول بتواند بدون کمک افراد دیگر در این پروسه شرکت کند. »

نظامی افزود که مراکز رای دهی باید در محلات ایجاد گردد که معلولین در آن ساحه بود و باش دارند مانند اتحادیه معلولین و یک تعدات مناطق دیگر.

مسوولین این مرکز می گویند، در حال حاضر نزدیک به سه درصد نفوس افغانستان را معلولین تشکیل میدهند.

مرکز اجتماعی معلولین یک سازمان غیر دولتی است و این مرکز در انتخابات گذشته سروی را در خصوص سهم گیری معلولین در انتخابات نیز انجام داده است.

به اساس این سروی گفته شده است که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری 64 درصد رای را معلولین داده اند اما برخی افراد باقی مانده بنابر دوری مراکز از محلات و پائین بودن سطح آگاهی شان موفق به دادن رای نشده اند.

مسولان وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین نیز با تایید تقاضای این مرکز می گویند برخی از معلولین از لحاظ فزیکی ناتوان بوده و نیاز است تا مراکز خاص برای آنان در نظر گرفته شود.

ثریا پیکان معین این وزارت به خبرنگاران گفت که این مساله را با مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات در میان گذاشته اند:

« ما در این رابطه با کمیسیون مستقل انتخابات از طریق کمیته داد خواهی تماس های داشتیم و مکاتیب روان کردیم تا سایت ها را قابل دسترس بسازند در گذشته ها هم چنین کار وجود داشته و تا حدی توانستند و این بار هم می خواهیم در همه سایت ها دسترسی برای معلولین وجود داشته باشد تا در آینده رای معلولین را هم داشته باشیم. »

شفیع جلالی مسوول بخش آگاهی عامه کمیسیون مستقل انتخابات این مشکلات را تایید کرده و می گوید معلولین در تناسب با مردم دیگر برای شرکت در پروسه رای دهی به معلومات زیادی نیازدارند.

وی گفت که تلاش می کنند تا زمینه را برای سهم گیری معلولین را در انتخابات سال آینده مساعد سازند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در شانزدهم ماه حمل سال آینده در کشور برگزار گردد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG