لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

نواز شریف از طالبان افغان خواست به پروسهء صلح بپیوندند


در گفتگو با خبرنگاران، صدراعظم پاکستان از طالبان خواست، مذاکرات صلح را با حکومت افغانستان آغاز کنند.

نواز شریف که دیشب همزمان با رییس جمهور کرزی وارد لندن شده است، در نشست با رهبران افغانستان و بریتانیا شرکت می کند.

رییس جمهور کرزی، نواز شریف صدراعظم پاکستان و دیوید کامیرون صدراعظم بریتانیا، امروز نشست سه جانبه را آغاز می کنند و بعضی گزارش ها وجود دارند که هر سه رهبر چند مرتبه دیدارهای مشترک را در چهارمین نشست شان برگزار خواهند کرد.

مقامات افغان می گویند، در این نشست روی امنیت منطقه یی، مبارزه با تروریزم، امنیت انتخابات افغانستان و ملا برادر فرد شماره دوم گروه طالبان گفتگو خواهد شد.

ملا عبدالغنی برادر به تاریخ بیستم ماه سپتمبر از زندان پاکستان رها شد، اما اعضای شورای عالی صلح افغانستان می گویند، از زمانی رهایی وی تا حالا، برای آن ها زمینهء مساعد نشده است، تا با ملا برادر تماس برقرار کنند، زیرا او در حال حاضر تحت نظارت نیروهای امنیتی پاکستان بسر می برد.

در این سفر با رییس جمهور کرزی، صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نیز همراه است و انتظار می رود او در بارهء ملا برادر با نواز شریف صدراعظم پاکستان گفتگو کند.

آقای شریف امروز در لندن به رسانه ها گفت که او می خواهد در تلاش های صلح افغانستان همکاری کند.
"ما می خواهیم که در افغانستان ثبات بیاید. در داخل افغانستان حکومتی باشد که تمام احزاب در آن شمولیت داشته باشند. یقیناً مفاد آن نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام منطقه خواهد بود."

رییس جمهور کرزی دیشب به لندن رسید و قرار است تا روز جمعه در آن کشور باشد.

رهبران افغانستان، پاکستان و شماری از کشور های اسلامی امروز در اجلاس اقتصادی هم شرکت می کنند.

در این اجلاس، حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان هم با رییس جمهور کرزی اشتراک دارد.

علاوه بر رهبران افغانستان و پاکستان، ملک عبدالله پادشاه اردن هم یکی از شرکت کننده های این اجلاس است.

در نشست قبلی سه کشور که 9 ماه پیش برگزار شد، آصف علی زرداری رییس جمهور سابق پاکستان تعهد کرده بود که اسلام آباد در جریان شش ماه در تلاش های صلح افغانستان، حرکت عملی و مثبت را انجام می دهد، اما حالا که سه ماه از آن وقت و وعده پاکستان هم گذشت، هیچ نوع همکاری عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG