لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

شورای عالی صلح از فیصله های نشست سه جانبهء لندن استقبال کرد


شهزاده شاهد سخنگوی شورای صلح افغانستان
شهزاده شاهد سخنگوی شورای صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان از نتایج و فیصله های نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا استقبال می کند.

در این نشست پاکستان یک بار دیگر تعهد نمود که در گفتگو های صلح افغانستان و از بین بردن مراکز تروریستان در منطقه همکاری می کند.

یکی از توافقات مهم دیگر در پایان این نشست، سفر یک هیات شورای صلح افغانستان به پاکستان است تا در آن جا با ملا برادر فرد شماره دوم طالبان که به تازه گی از قید پاکستان رها شده، دیدار نماید.

در این حال سخنگوی شورای صلح افغانستان از این فیصله استقبال کرده و می گوید که آمادهء این سفر به پاکستان اند.

اما شهزاده شاهد که به روز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می کرد، ابراز امیداوری نمود تا این بار پاکستان به تعهدات اش صادقانه عمل کند:

« این که یک هیات به پاکستان سفر کند، شورای عالی صلح در این زمینه کدام مشکل ندارد. ما می خواهیم که پاکستان در آوردن صلح در افغانستان همکاری جدی و صادقانه کند.
طبیعی است که مردم هم می خواهند که این نشست ها تشریفاتی نبوده و جنبهء عملی داشته باشد. پس این بار من امیدوارم که گام های عملی برداشته شوند.»


چهارمین نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا به روز سه شنبه با حضور رییس جهمور کرزی و نواز شریف صدراعظم پاکستان به میزبانی دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا در شهر لندن انجام شد.

به اساس یک خبرنامهء ریاست جمهوری افغانستان، در این نشست روی گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان و انتقال برق و گاز کشور های آسیای میانه از خاک افغانستان به پاکستان و هند نیز توافق صورت گرفت.

در سومین نشست میان این سه کشور که حدود نه ماه پیش برگزار گردید، توافق به عمل آمد تا گفتگو های صلح افغانستان باید در جریان شش ماه آینده به نتیجهء مطلوب برسد.

اما این کار صورت نگرفت و برعکس حملات مخالفان مسلح دولت افغانستان در این مدت شدت کسب کرد.

از سوی هم وحید مژده یکی از آگاهان امور سیاسی جز توافق روی دیدار هیات شورای صلح با ملا برادر نتایج این نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا را پُر دست آورد نمی داند:

« یک بار دیگر آقای کرزی بدون یک اجندای وسیع به این نشست رفت، خواست اش هم خیلی محدود و فقط آزادی یک فردی که او در دست نیرو های پاکستانی اسیر است،همین مساله بود.
به هر حال، پاکستانی ها ملا برادر را در اختیار دارند و در اختیار خودش نیست، بنابرین می شود که او را بیاورند و با هیاتی که از شورای عالی صلح به پاکستان می رود مذاکره کند.
اما این که نتایج این مذاکره چه خواهد بود، موضوعی است که باید برای نتایج به آینده انتظار کشید.»


در بیش از یک دههء گذشته پاکستان همواره به دامن زدن نا امنی ها در افغانستان و حمایت از مخالفان مسلح این کشور متهم شده است.

اتهاماتی که از سوی مقام های پاکستانی بی اساس خوانده شده است.

هر چند این بار پاکستان تعهد نموده که زمینهء دیدار ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوم طالبان را با اعضای شورای عالی صلح افغانستان فراهم می سازد، اما شماری از کارشناسان این مساله را نیز نیرنگ تازه از سوی آن کشور می دانند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG