لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

ولسی جرگه: اسناد نامزدان حذف شده انتخابات باید بررسی شوند


هیات اداری ولسی جرگه از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته تا اسناد شانزده کاندیدان حذف شدهء انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را به دقت بررسی نماید.

یک بخش از بحث های روز چهارشنبه ولسی در ارتباط به این مساله اختصاص یافته بود.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست تا در خصوص اسناد کاندایدان حذف شده تحقیقات بیشتر نماید:
« در حال حاضر بررسی های ابتدایی روی موارد درج شده در کمیسیون یعنی شکایات و اعتراض به شدت جریان دارد، همه کسانیکه از لست ابتدایی حذف شده در کمیسیون شکایات انتخاباتی شکایت درج کرده اند به اعتراضات شان رسیده گی می شود.»

در نشست روز چهارشنبه شماری از اعضای ولسی جرگه نیز خواستار بررسی اسناد 16 کاندید حذف شده از فهرست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شدند.

حدود سه هفته قبل کمیسیون انتخابات اعلام کرد که نام 16 کاندید احتمالی ریاست جمهوری سال آینده را به خاطر مشکلات در اسناد شان و داشتن تابعیت دوگانه از فهرست ابتدایی حذف کرده است.
اعلام این فهرست با انتقادات شدید برخی از نهاد ها بخصوص بنیاد انتخابات آزاد و بنیاد انتخابات شفاف یعنی تیفا قرار گرفت.

بسم الله شیر، فضل کریم نجیمی، حشمت غنی احمدزی، دل آغا کوهدامنی، سید اسحاق گیلانی، سرور احمدزی، حمیدالله قادری، داود سلطان زوی، عزیزالله لودین، انوارالحق احدی، سلمان علی دوست زاده، داکتر فاورق اعظم، نادرشاه احمدزی، خدیجه غزنوی، سیدعبدالهادی دبیر، نور رحمن لیوال و داکتر احمد داور نادی از جمله افرادی اند که نام های شان از لست ابتدایی ریاست جمهوری حذف شده اند.

در همین حال کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که این کمیسیون به تمام شکایات و عرایض درج شده به این کمیسیون رسیدگی می نماید.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت، بررسی های ابتدایی روی شکایات رسیده به این کمیسیون جریان دارد:
« در مورد حذف کاندیداتوران ریاست جمهوری باید بگویم که به اساس کدام دلایل آنها حذف شدند، قابل پرسش است، ما و شما می توانیم عملکرد آنها را از طریق نظارت بررسی نمایم، کمیسیون تفتیش مرکزی مسوولیت دارد تا آنها در ادارات آنها مراجعه نمایند و اسناد های آنها را ببینند و دلایل آنها را بشنوند که به اساس کدام دلیل آنها را حذف کرده اند.»

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند که تاکنون بیش از چهار صد مورد شکایات که 18 آن در خصوص حذف شانزده کاندید ریاست جمهوری اند، در این کمیسیون ثبت شده اند.

آنان گفته اند که پس از بررسی این شکایات ها و اسناد کاندید های حذف شده، در خصوص سرنوشت آنان تصمیم گرفته می شود.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که اگر اسناد این افراد درست باشد آنان می تواند دوباره در فهرست ابتدایی راه یابند.

انتظار می رود، کمیسیون مستقل انتخابات تا 25 پنج عقرب فهرست نهایی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی را به نشر برساند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG