لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

گاردین: آسترالیا هیچگاه در صدد پیروزی در افغانستان نبوده است


روزنامهء گاردین چاپ انگلستان در یک مقالهء در مورد افغانستان می نویسد:
"آسترالیا هیچگاهی در صدد پیروزی در افغانستان نبوده است."

به نوشتهء روزنامهء گاردین، از هنگامیکه جورج دبلیو بوش، رییس جمهور وقت امریکا متعهد به فرستادن هزاران سرباز و مساعدت ملیارد ها دالر به افغانستان شد، اما توجه بیشتر سیاسی و نظامی واشنگتن را به اشغال عراق معطوف داشت و منابع محدود را به افغانستان به جا گذاشت، امکانات پیروزی در افغانستان از بین رفت.

روزنامه می نویسد:
تکنولوژی و دانش مسلکی بسیار خوب است، اما شمار زیاد عساکر هم به جای خود اهمیت دارد و هیچگاهی تعداد عساکر برای حل مشکلات موجود در افغانستان کافی نبوده است.

به نوشتهء روزنامهء گاردین، کلمهء متضاد با پیروزی در افغانستان، ناکامی نخواهد بود. افغانستان بعد از سال 2014 میلادی مانند افغانستان 2001 نخواهد بود. این کشور یک الگو و نمونهء دموکراسی نخواهد بود و هیچگاهی هم نخواهد شد.

روزنامهء گاردین می نویسد:
حاکمیت حکومت افغانستان به همهء گوشه و کنار این کشور گسترش نخواهد یافت و در گذشته هم چنین نبوده است. فساد اداری در افغانستان ریشه کن نخواهد شد و قضاوت واقع بینانه نخواهد بود که این مشکل در افغانستان در حال از بین رفتن است.

به باور روزنامهء گاردین حاکمیت دولتی افغانستان در حال گسترش میان تعداد زیاد از مردم این کشور است. پروژه های انکشافی از محبوبیت طالبان در جامعه کاسته است، شمار افراد دارای عاید متوسط رو به افزایش بوده، پیشرفت های چشمگیری در عرصه های تعلیم و تربیه و خدمات صحی انجام شده است و هدف مهمتر از همه که افغانستان، نباید دیگر لانهء آموزش، پلان سازی و منبع حملات بر غرب باشد، تا حد زیاد بر آورده شده است.

روزنامهء گاردین می نویسد، هر چند این همه دست آورد ها پیروزی یقینی پنداشته نمی شوند، اما میان پیروزی و ناکامی فاصلهء زیاد را ایجاد می کنند.

روزنامهء تایمز چاپ انگلستان در شمارهء اخیر خود مطلبی را در بارهء اجلاس سه جانبه اخیر رهبران بریتانیا، افغانستان و پاکستان در لندن نشر کرده است.
روزنامه در آغاز این مطلب می نویسد:
نواز شریف صدراعظم جدید پاکستان موافقه کرد تا خواسته های افغان ها را به ارتباط فراهم ساختن زمینه های گفتگو های صلح بین طالبان و حکومت افغانستان بپذیرد.
روزنامهء تایمز می نویسد:
دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا که میزبان رییس جمهور کرزی و نواز شریف بود، سعی کرد تا هر دو جانب را به خاطر همکاری در پروسهء صلح در افغانستان دور یک میز با هم بنشاند.

به نوشتهء روزنامهء تایمز، تلاش ها جهت گفتگو میان طالبان و حکومت افغانستان هنوز موفق نشده است. حکومت کابل همهء امیدواری اش را بر ملا عبدالغنی برادر متمرکز ساخته است که گفته می شود از تلاش های صلح حمایت می کند.

روزنامه می افزاید، ملا عبدالغنی برادر تا این اواخر در زندان حکومت پاکستان به سر می برد و گفته می شود که اسلام آباد از هر نوع تلاش صلح که به منافع و نفوذ درازمدت پاکستان در افغانستان آسیب برساند، جلوگیری می کند.

روزنامه در ادامهء این مطلب می نویسد، مقامات بریتانیا می گویند، آنها در مورد امکان بهبود روابط بین کابل و اسلام آباد، خوشبینی محتاطانهء دارند. اما در عین حال مقامات بریتانیا می پذیرند که بسیاری تعهدات اجلاس سه جانبه قبلی که در اقامتگاه دیوید کامیرون در نزدیک لندن انجام شد، تا هنوز هم جامهء عمل نپوشیده است.

به نوشته روزنامهء تایمز، صدراعظم بریتانیا با وصف این کاستی ها باور دارد که نسبت به واشنگتن، لندن می تواند یک میانجی بهتر بین کابل و اسلام آباد باشد.
XS
SM
MD
LG