لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

ولسی جرگه، وزیر مهاجرین و عودت کننده گان را استیضاح می کند


جماهیر انوری وزیر مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان
جماهیر انوری وزیر مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان
ولسی جرگه افغانستان تصمیم گرفته تا جماهیر انوری وزیر مهاجرین و عودت کننده گان این کشور را به دلیل موجودیت اتهامات فساد اداری علیه وی، استیضاح کند.

ولسی جرگهء افغانستان در حالی تصمیم بر استیضاح وزیر مهاجرین و عودت کننده گان این کشور را گرفته که به تازه گی شماری از رسانه های داخلی گزارش های را در خصوص موجودیت فساد گستردهء اداری در این وزارت به نشر رساندند.

انجنیر سید اکرام منشی اول ولسی جرگه می گوید، جماهیر انوری یک هفته بعد به روز شنبه به جلسهء استیضاحیهء مجلس فرا خوانده خواهد شد.

آقای اکرام به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، بیش از 50 تن از وکلا بخاطر استیضاح وزیر مهاجرین در فرم خاص امضا کرده اند.

آقای اکرام دلایل استیضاح وزیر مهاجرین را چنین بیان کرد:

« فساد، غیر شفافیت در مصرف بودیجه، مشکلات شهرک های مهاجرین، مقرری های مشاورین و همچنان عدم توازن در تقرری های وزارت از جمله دلایلی اند که در فرم خاص ذکر شده بود و اضافه از 56 تن از وکلا این فرم را امضا کرده اند.»

نماینده های مردم در حالی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان را استیضاح می کنند که در این اواخر برخی از رسانه های داخلی گزارش های را مبنی بر موجودیت فساد گسترده اداری در این وزارت منتشر کرده اند.

اختلاس میلیون ها دالر از 62 شهرک رهایشی مهاجرین، انتقال 97 هزار دالر از پول های کمکی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد به حساب بانکی شخصی خانم جماهیر انوری و حیف و میل بیش از نود هزار دالر این کمیشنری به بهانهء کرایهء منازل از اتهامات عمده علیه آقای انوری اند که در روزنامه هشت صبح منتشر گردیده است.

در همین حال مسوولان وزارت مهاجرین و عودت کننده گان تمام اتهامات بر ضد جماهیر انوری را بی اساس خوانده و تاکید می کنند که در این زمینه اسناد کافی هم در اختیار دارند.

اسلام الدین جرأت سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها به فیصله ولسی جرگه احترام دارند و مطمین هستند که وزیر مهاجرین از این استیضاح موفق به در خواهد آمد:
« ما هم در آن مجلس حاضر می شویم و مطمین هستیم که قناعت ولسی جرگه را فراهم می نمایم، از این که اتهام های وارده همه بی اساس اند و ما مدارک در اختیار داریم و می توانیم آن را برای تمام نماینده های مردم ارایه نمائیم.»

پیش از این هم ولسی جرگهء افغانستان تعدادی از وزیران کابینهء رییس جمهور کرزی را استیضاح کرده است اما اکثر این وزرا قناعت بیشتر نماینده های مردم را فراهم نموده و در کرسی های شان باقی مانده اند.

تاکنون روشن نیست که سرنوشت وزیر مهاجرین و عودت کننده گان چی خواهد شد، اما نگرانی های وجود دارند که شماری از اعضای ولسی جرگه به هنگام استیضاح وزیران با انجام معاملات شخصی و گرفتن رشوه از مشکل آنان چشم پوشی می کنند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG