لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

نواز شریف: مذاکرات با طالبان پاکستانی آغاز شده است


صدراعظم پاکستان نواز شریف
صدراعظم پاکستان نواز شریف
صدراعظم پاکستان نواز شریف می گوید که مذاکرات صلح با طالبان پاکستان آغاز شده، ولی جزییات ارایه نکرد که در این مذاکرات دقیقاً کی ها شرکت دارند و چه مسایل در اجندای آن شامل می باشد.

در یک اعلامیه کمشنری عالی پاکستان در بریتانیا آمده است که صدراعظم پاکستان در ملاقات با معاون صدر اعظم بریتانیا در لندن گفته است که مذاکرات با طالبان پاکستانی شروع شده است.

شریف اظهار داشته است که او امیدوار است و دعا می کند که این مذاکرات در چهارچوب قانون اساسی پاکستان نتیجه مثبت بدهد. نواز شریف می افزاید حکومت پاکستان دیگر نمی تواند انتظار باشد و ببیند که مردم بیگناه و قوای انفاذ قانون در سرک های این کشور کشته شوند.

نواز شریف در انتخابات پاکستان تعهد نمود که با طالبان مسلح داخل مذاکره می شود و در ماه سپتمبر سال جاری نماینده گان احزاب سیاسی دیگر پاکستان از این پلان حمایت کردند، اما طالبان در این ساحه تا حال تمایل جدی نشان نداده اند. طالبان می خواهند که پاکستان از حمایت جنگ تحت رهبری امریکا در افغانستان دست بکشد و اردوی پاکستان از مناطق قباییلی خارج شود.

یک تقاضای دیگر طالبان پاکستان اینست که حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در مناطق قباییلی متوقف شود. موضوع حملات طیاره های بی پیلوت یک موضوع حساس می باشد که نه تنها طالبان پاکستان بلکه تعداد زیاد پاکستانی های دیگر هم خواهان توقف آن شده و این حملات را تجاوز بر حاکمیت ملی کشورشان می خوانند.

حزب تحریک انصاف تحت رهبری عمران خان دیروز هشدار داد که اگر در جریان مذاکرات صلح طیاره های بی پیلوت امریکایی حملات را انجام بدهند، تمام راه های اکمالاتی ناتو در پاکستان بسته خواهد شد.

حزب بازی کن سابق کریکت عمران خان که اکنون به یک سیاستمدار تبدیل شده است، در ایالات خیبرپختونخواه حکومت را در دست دارد و مخالف جدی حملات طیاره های بی پیلوت در این منطقه می باشد. عمران خان در یک گردهمایی در لاهور گفت، حزبش این قدرت را دارد که راه های اکمالات ناتو را ببندد و هشدار داد که این سخنانش نباید غیر جدی پنداشته شودند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس در این مورد نوشته است این امید نواز شریف که می گوید مذاکرات در چهارچوب قانون اساسی پاکستان برگزار می شود، شاید یک اندازه جنجال بر انگیز باشد زیرا طالبان پاکستان می خواهند یک تفسیر جدی تر شریعت اسلامی در پاکستان حاکم شود، شدیدتر از آنچه در قانون اساسی پاکستان درج می باشد.
XS
SM
MD
LG