لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

در مورد دیدار هیات شورای صلح با ملابرادر توافق شد


شماری از رسانه های پر تیراژ جهان موضوع دیدار نماینده های شورای عالی صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر را بررسی کرده اند.


نیویارک تایمز
در اجلاس سه جانبه میان رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا موافقت شد که هیات شورای عالی صلح با ملابرادر دیدار کند. روزنامهء نیویارک تایمز این توافق را یک پیشرفت چشمگیر می خواند.

در سال 2010 زمانی که ملا برادر توسط ادارهء استخبارات پاکستان دستگیر شد، کابل ادعا کرد که با دستگیری وی پروسهء صلح افغانستان نیز متوقف شد، اما به نوشتهء نیویارک تایمز در آنزمان اسلام آباد و واشنگتن این ادعا را رد کردند.

تا به حال خود ملا برادر هم در این باره چیزی نگفته، البته برایش فرصت سخن گفتن در محضر عام هم داده نشده است.

نیویارک تایمز در ادامهء این مقاله به نقل از مقامات امریکایی نوشته است که در داخل حکومت به رهبری حامد کرزی هم گروهی باور دارند که ملا برادر می تواند میان حکومت کابل و ملا محمد عمر رابطه برقرار کند.


والستریت ژورنال
اما روزنامهء امریکایی والستریت ژورنال درین باره ابراز شک و تردید کرده است.

روزنامه می نویسد، زمانی که ملا برادر تحت نظارت حکومت پاکستان باشد، نخواهد توانست که دوباره به حیث یکی از رهبران مهم طالبان ظهور کند و حتی اگر به وی صلاحیت مذاکره داده شود، برخی از طالبان او را نخواهند پذیرفت زیرا قبلاً هرگونه مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

والستریت ژورنال در همین مقاله نوشته است که اکثر رهبران طالبان در پاکستان زنده گی می کنند و از پشتیبانی شماری از نظامیان پاکستانی برخوردار هستند.

به باور نویسندهء این مقاله، به همین دلیل مقامات افغان می گویند که پاکستان می تواند طالبان را وادار به مذاکره با کابل سازد.


واشنگتن پوست
واشنگتن پوست، روزنامهء دیگر امریکایی هم در بارهء دیدار هیات شورای عالی صلح افغانستان با ملا برادر ابراز خوشبینی کرده است.

واشنگتن پوست می نویسد، چهار ماه بعد یکبار دیگر امیدواری برای مذاکرات صلح به وجود آمده است.

روزنامه به زمانی اشاره می کند که دفتر طالبان در قطر گشوده شد و پس از مخالفت ها در بارهء نام آن و برافراشته شدن بیرق زمان حاکمیت طالبان، دوباره بسته شد.

واشنگتن پوست به نقل از مقامات افغان و امریکایی می نویسد، صلح در افغانستان زمانی به وجود خواهد آمد که حکومت افغانستان و مخالفان مسلح اش باهم مصالحه کنند، اما طالبان از مذاکره با حکومت حامد کرزی خود داری می کنند.

واشنگتن پوست، در آخر این مقاله نوشته است که تا حال تاریخی برای دیدار هیات شورای عالی صلح با ملا برادر تعیین نشده است.
XS
SM
MD
LG