لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

وزیر خارجه امریکا سفرش را به شرق میانه و اروپا آغاز می کند


جان کری وزیر امور خارجه امریکا
جان کری وزیر امور خارجه امریکا
قرار است جان کری وزیر امور خارجه امریکا فردا سفرش را به شرق میانه و اروپا آغاز کند. هدف از سفر جان کری کنترول تنش ها میان ایالات متحده امریکا و متحدین اش می باشد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که متحدین امریکا بخاطر استراتیژی آن در قبال سوریه، مصر و ایران و همچنان بخاطر نظارت از تلیفون های سران کشور های دیگر از سوی امریکا، خشمگین شده است.

انتظار می رود که در این سفر جان کری به عربستان سعودی، پولند، اسراییل، فلسطین، الجزایر و مراکش برود.

مقام های ارشد عربستان سعودی بخاطر پالیسی امریکا در قبال سوریه در حالی ابراز خشمگینی کردند که ریاض و واشنگتن هدف مشترک برای از بین بردن رژیم بشارلاسد را دنبال می کردند.

جان کری علناٌ اعتراف کرده که عربستان بخاطر عملی نشدن تهدید که بارک اوباما، بشارالاسد را برای استفاده از سلاح کیمیایی کرده بود، ناراضی است.

همچنان عربستان سعودی بخاطر آغاز گفتگو ها برای بهبود روابط میان امریکا و ایران ناراحت به نظر می رسد.

جان کری عربستان را به قصد وارسا مرکز پولند ترک کرده و قرار است با مقام های ارشد پولند روی مسایل استراتیژیک و دیموکراسی و خروج نیرو های خارجی از افغانستان در سال آینده، بحث کند.

هر چند پولند یگانه توقف وزیر خارجه امریکا در اروپا است اما در این سفر وی با مقام های پولند روی نظارت تلیفون انگلا مرکل صدراعظم جرمن، نیز بحث خواهد نمود.

انتظار می رود که جان کری دوباره از پولند به شرق میانه رفته و با مقام های اسراییلی و فلسطینی ملاقات کند.

در این ملاقات ها جان کری پیشرفت گفتگو های صلح میان اسراییل و فلسطین را ملاحظه خواهد کرد.

قرار بود گقتگو های صلح میان بیت المقدس و بیت اللحم در مدت نو ماه به نتیجه برسد اما تا کنون هیج نوع پیشرفت در زمینه دیده نشده است.

مذاکرات روی برنامه هسته یی ایران که قرار است در مرحله دوم داخل گردد نیز یکی از مسایل عمده گفتگو های جان کری با مقام های اسراییلی خواهد بود.

اسراییل برنامه هسته ای ایران را یک تهدید خوانده و بنیمین نتانیاهو صدراعظم این کشور هشدار داده که بالای ایران در مذاکرات روی برنامه هسته یی آن نمی توان اعتماد کرد.

پس از دیدن مقام های فلسطینی، جان کری به عمان رفته و روی روند صلح و وضعیت در سوریه با مقام های اردن صحبت خواهد کرد.

اردن به دلیل میزبانی از صد ها هزار پناهنده سوریه تحت فشار اقتصادی قرار دارد.

قرار است جان کری به امارات متحده عربی که یکی از حامیان قوی دخالت امریکا در سوریه است نیز برود.

وزیر خارجه امریکا در برگشت به کشورش به افریقا شمالی نیز رفته و در مورد امنیت و مسایل مربوط به مبارزه با تروریزم و همچنین اصلاحات دموکراتیک و اقتصادی با مقام ها گفتگو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG