لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

وزیری: قتل محسود بر فعالیت های شبکه حقانی تاثیرگذار است


جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت دفاع افغانستان
جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت دفاع افغانستان
مقام ها در وزارت دفاع افغانستان به این باور اند که قتل حکیم الله محسود در مناطق شرقی و جنوبی این کشور بالای فعالیت های طالبان افغان نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که حکیم الله محسود بیشتر با شبکه حقانی در افغانستان در ارتباط بود.

به گفته آقای وزیری با توجه به این تعلقات، قتل محسود فعالیت های شبکه حقانی در افغانستان را بیشتر متاثر خواهد ساخت:

« حکیم الله محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان با شبکه حقانی که بیشتر در مناطق جنوب و جنوب شرق افغانستان فعالیت دارد رابطه نزدیک داشت.
قتل محسود بالای فعالیت شبکه حقانی تاثیرگذار است، اما آنقدر که کشته شدن او در پاکستان تاثیرگذار است در افغانستان نخواهد بود.»


معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که قتل حکیم الله محسود بیشتر بر فعالیت های طالبان پاکستانی تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

به اساس گزارش ها، حکیم الله محسود رهبر تحریک طالبان پاکستانی شام روز جمعه در منطقه دند درپه خیل در نزدیکی شهرک میرانشا مرکز وزیرستان شمالی در حمله طیاره بی پیلوت امریکایی کشته شد.

وزارت خارجه پاکستان، منابع استخباراتی آن کشور و تحریک طالبان پاکستان کشته شدن محسود را که در سال 2009 میلادی بعد از کشته شدن بیت الله محسود رهبر تحریک طالبان پاکستانی شد، تایید کرده اند.

وزیر داخله پاکستان قتل محسود را تقبیح کرده و گفته است که با این حمله مذاکرات صلح میان اسلام آباد و طالبان آن کشور با کندی و مشکلات روبرو خواهد شد.

یک مقام بلند پایه ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان که از گرفتن نامش خود داری کرد به رادیو آزادی گفت که بعضی از حلقات در شبکه استخباراتی پاکستان تلاش می کنند تا از مذاکرات صلح میان حکومت های افغانستان و پاکستان با طالبان جلوگیری کنند.

این مقام افزود که همین حلقات استخباراتی آدرس دقیق حکیم الله محسود را به دسترس امریکا قرارداد و از مذاکرات هیات حکومت پاکستان با طالبان آن کشور که قرار بود به روز جمعه صورت گیرد، جلوگیری کرد.

در این حال کارشناسان افغان می گویند که قتل رهبر طالبان پاکستانی دست آورد مهم برای تامین امنیت در افغانستان و باعث پراگندگی در فعالیت های طالبان می شود.

محمد اکبر اوریا در این مورد به رادیو آزادی گفت:

« قتل حکیم الله محسود که یکی از افراط گرای منطقه و عامل بسیاری از بدبختی ها در افغانستان، پاکستان و منطقه بوده است، تاثیرات زیادی دارد.
قتل او چند پارچه گی را میان گروه های طالبان مسلح بوجود میآورد، امیدواریم که طالبان افراط گر با توجه به کشته شدن او از فعالیت های خود دست بکشند.»


شبکه حقانی که از حمایت طالبان پاکستانی به رهبری محسود برخوردار بود، اجرا کننده حملات مختلف در افغانستان شناخته شده است.

حملات مسلحانه و گروهی بر سفارت امریکا، قوماندانی آیساف، هوتل انترکانتیننتال در کابل و مرکز استخباراتی امریکا در ولایت خوست از حملات مهم این شبکه خوانده می شوند.

کارشناسان نیز به این باور اند که رهبر تحریک طالبان پاکستان در طرح و پلان گذاری این حملات با شبکه حقانی همکاری کرده و ممکن با قتل محسود حملات این شبکه نیز کاهش یابد.


نسیم شفق
XS
SM
MD
LG