لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

نزدیکی امریکا و ایران و عواقب آن بر افغانستان!؟


نشریه انستیتوت جنگ و صلح
نشریه انستیتوت جنگ و صلح در شماره اخیر خود یک موضوع دیگر مربوط به افغانستان را عنوان کرده است که اگر امریکا و ایران نزدیک شوند، عواقب آن بر افغانستان چه خواهد بود.

نشریه می نویسد رییس مشرانو جرگه افغانستان فضل هادی مسلمیار اظهار داشت چندی پیش سفیر ایران در کابل به آنها هشدار داد که اگر موافقتنامه امنیتی و دفاعی را با امریکا امضا کنند، ایران تمام مهاجرین افغان را یکباره از این کشور خارج خواهد کرد که این عمل مشکل بزرگ را برای افغانستان ایجاد می کند.

نشریه از قول تحلیلگر سیاسی جاوید کوهستانی نوشته است که می گوید، وقتی که تشنج بین امریکا و ایران رفع شود ایران دیگر امریکا را در افغانستان بچشم دشمن نمی بیند و از گروه های مخالف حکومت حمایت نخواهد کرد.

علاوه برآن راه های سرمایه گذاری برای ایران در افغانستان باز خواهد شد و تحریکات ایران در بین گروه های مختلف کاهش خواهد یافت.

اما به نوشته نشریه، رییس مرکز مطالعات منطقوی، غفور لیوال نزدیکی امریکا و ایران را از یک زوایه دیگر می بیند.

به گفته او، وقتی که امریکا با ایران نزدیک می شود تمام توجه واشنگتن به سمت ایران جلب می شود که در آن صورت امتیازات بیشتر جامعه جهانی و امریکا را ایران بدست خواهد آورد و افغانستان از مرکز توجه دور خواهد شد.


هافینگتن پوست
روزنامه هافینگتن پوست چاپ امریکا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان «موضوع حضور قوای امریکا در افغانستان بعد از سال 2014 باید به تصمیم کانگرس تعلق داشته باشد.»

روزنامه می نویسد، در اواسط ماه نومبر لویه جرگهء برگزار می شود که نماینده گان مردم افغانستان در آن سهم خواهند داشت. این جرگه در مورد موافقت امنیتی و دفاعی بین امریکا و افغانستان تصمیم می گیرد، یعنی حضور آینده قوای خارجی را در افغانستان تایید و یا رد خواهد کرد.

به نوشته هافینگتن پوست، کسانی که خواهان دموکراسی در افغانستان می باشند باید بسیار خوشحال باشند که نماینده گان مردم این کشور در مورد منافع آینده آن و شرایط حضور خارجیان در این کشور تصمیم می گیرند و در این مورد رای می دهند که آیا بعد از سال 2014 قوای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند یا خیر، و اگر حضور داشته باشند تحت چه شرایط ؟

اما روزنامه می افزاید، در این ساحه در مورد دموکراسی در امریکا سوال پیدا می شود، زیرا امریکا می خواهد عساکر خود را در یک کشور دیگر حفظ کند که از یک سو آنها در خطر می باشند و از سوی دیگر مصارف آن را باید مالیه دهنده گان امریکا بپردازد، اما کانگرس که از مردم نماینده گی می کند، در این مورد رای گیری نکرده است.

از اینرو به نوشته روزنامه، این موضوع قبل از آنکه وقت بگذرد باید در کانگرس مطرح شود.
XS
SM
MD
LG