لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

برنج، مهم ترین محصول زراعتی در افغانستان


برنج یکی از غلاتی است که از شالی بدست آمده، با زحمت بسیار فراهم می شود و در افغانستان برنج بعد از گندم، مهم ترین محصول زراعتی بوده که غذای مورد علاقه افراد زیاد را تشکیل می دهد و بیش از نیمی مردم جهان برنج استفاده می کنند.

برنج سابقه دیرینه یی در سده ها دارد، محققین، هند و چین را جای اصلی زرع برنج دانسته اند که ابتدا مردم آن را به حیث یک غذای مذهبی در عنعنات و مراسم خاص استفاده می کردند که تا فعلاً هم در بعضی تمدن ها عده یی بر این عقیده اند.

گفته می شود، برنج در مناطقی که آب و هوای معتدل و گرم دارد خوب حاصل می دهد که بیشترین برنج را در افغانستان مناطق صفحات شمال دارد و همچنان در حوزه غرب و مشرقی نیز برنج های پیدا می شود که دارای کیفیت علی می باشد.

انواع برنج باریک و لک در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد که قابلی پلو از مرزها گذشته هم رواج یافته است. نگهداری برنج میان مردم به طریقه های مختلف صورت می گیرد و برنج باریک هر قدرمدت از سرش بگذرد کیفیت اش را از دست نداده بلکه در پختن خیلی جوش داشته و با مزه می باشد، اما در سال های اخیردر مندوی ها انواع برنج های خارجی وارد می گردد که از نگاه مزه و رنگ و بو با برنج وطنی متفاوت است.


این برنامه را مهریه انوری تهیه کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:47 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG