لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

موسی زی: کشته شدن محسود بر تلاشهای صلح افغانستان تاثیر ندارد


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان می گوید کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی بالای روند تلاش های صلح این کشور تاثیر ندارد.

حکیم الله محسود به روز جمعه در یک حمله طیارهء بی پیلوت امریکا در وزیرستان شمالی به قتل رسید.

در حالی که پاکستان کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی را حمله بر تلاش های صلح این کشور خوانده، اما حکومت افغانستان می گوید قتل محسود روی گفتگو های صلح در افغانستان تاثیری بر جا نخواهد گذاشت.

به گفتهء جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه، موقف حکومت افغانستان در مورد کشته شدن محسود پس از بررسی های را که انجام خواهد داد، روشن می گردد.

اما آقای موسی زی که به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد گفت، حکومت افغانستان در اصول مخالف انجام هر نوع حملهء طیاره های بی پیلوت امریکایی است:

« این که تاثیری همچو بالای پروسهء صلح افغانستان چی بوده می تواند، گرچی فرضی هم است، اما من می توانم خدمت تان بگویم که کدام تاثیری نخواهد داشت.
پروسهء صلح افغانستان با افغان ها و مخالفان مسلح دولت افغانستان که افغان اند، است.
دولت افغانستان در اصول با انجام حملات طیاره های بی پیلوت که در اکثر موارد در برگیرندهء تلفات افراد ملکی و بی گناه بوده، مخالف است.»


پیش از این رییس جمهور کرزی نیز گفته بود که دولت افغانستان مخالف حملات طیاره های بی پیلوت در قلمرو پاکستان است.

اما ایالات متحده در این اواخر حملات طیاره های بی پیلوت را در افغانستان و پاکستان شدت بخشیده که در آن بیشتر سران شبکه های القاعده، حقانی و طالبان هدف قرار داده می شوند.

پیش از تازه ترین حملهء این طیاره های امریکایی که شام روز جمعه منجر به کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی در وزیرستان شمالی شد، در چنین حملات اکثر رهبران مهم طالبان پاکستانی به قتل رسیده اند.

حکومت پاکستان کشته شدن محسود را حمله بر تلاش های صلح آن کشور خوانده است.

به اساس گزارش ها، حکیم الله محسود در حالی به قتل رسید که قرار بود یک هیات حکومت پاکستان مذاکرات را با طالبان آن کشور آغاز کند.

از سوی دیگر فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانوجرگهء افغانستان در جلسهء روز یکشنبه این جرگه حکیم الله محسود را عامل بسیاری از حملات تروریستی در این کشور خواند و از کشته شدن او استقبال کرد:

« هر چیزی که صورت گرفته خوب شده است، به مردم افغانستان رحم کنید، شما به رویدادی که در مراسم عروسی در اندر انجام شد، فکر نماید، این حمله را کی انجام داده، همین حکیم الله محسود انجام داده است.
در ولایت های سمنگان و بغلان کی حملات را انجام داد، در مساجد و تکیه خانه ها کی حملهء انتحاری می کند، همین فرد است پس بسیار خوب شد که به قتل رسید.»


کشته شدن حکیم الله محسود ممکن روابط امریکا و پاکستان را که در این اواخر بهبود یافته بود، تیره سازد.

اسلام آباد گفته است که روی روابط اش با واشنگتن دوباره غور می کند.

برخی از کارشناسان باور دارند که در صورت خراب شدن روابط میان این دو کشور پروسهء صلح افغانستان هم زیانمند خواهد شد، زیرا این پروسه نیاز به همکاری امریکا و پاکستان دارد.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG