لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

امریکا: کشته شدن محسود، پروسه صلح پاکستان را ضربه نزده است


ایالات متحده امریکا این ادعا را رد کرده که گویا کشته شدن رهبر طالبان پاکستانی در یک حمله طیاره بی پیلوت امریکایی، پروسه صلح آن کشور را صدمه زده است.

یک مقام وزارت خارجه امریکا به روز شنبه گفت که مذاکرات با طالبان یک موضوع داخلی برای پاکستان است.

این مقام امریکایی همچنان تاکید کرده که پاکستان و امریکا منافع مشترک ستراتیژیک برای پایان دادن به خشونت ها و افراط گرایی دارند.

وزارت امور داخله پاکستان دیروز، وقوع حمله طیاره بی پیلوت را در خاک این کشور به شدت محکوم کرده گفت، حمله برای کشتن حکیم الله محسود در حقیقت حمله بالای روند صلح پاکستان بود.

چوهدری نثار علی خان روز گذشته در اسلام آباد گفت: به دنبال حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در شمالغرب پاکستان، تمامی جوانب همکاری این کشور را با امریکا مورد غور قرار می دهند:

« اینجا موضوع کشته شدن یک تن و یا چند تن نیست، بلکه کشتن تلاش های روند صلح این کشور مطرح است. این یک حمله پنهانی بالای روند صلح بود. این حمله طیاره بی پیلوت از سوی حکومت پاکستان صورت نگرفته و ما برای ابراز اعتراض خود در مورد سفیر امریکا را در اسلام آباد احضار کردیم.»
وزارت خارجه پاکستان گفته که کشته شدن حکیم الله محسود به ضرر صلح و ثبات پاکستان و منطقه است.

پرویز رشید وزیر اطلاعات پاکستان گفته که به هیچ جناح اجازه دادخ نخواهد شد که روند صلح را از بین ببرد.

نواز شریف صدر اعظم این کشور ابراز امیدواری کرده که برای ختم خشونت با طالبان پاکستانی گفتگو صورت گیرد.

گزارش ها می رسانند که حکیم الله محسود که از 2009 به اینسو رهبری تحریک طالبان پاکستانی را به عهده داشت، شام روز جمعه طی یک حمله طیاره بی پیلوت در نزدیک شهر میرانشاه وزیرستان شمالی کشته شد.

اما وزارت خارجه امریکا در خبرنامه اش کشته شدن رهبر طالبان پاکستانی را تایید نکرده و گفت است که برای بدست آوردن جزیات بیشتر باید با اسلام آباد صحبت گردد.

گزارش های روز قبل از تعین شدن معاون حکیم الله به عنوان رهبر جدید این گروه خبر دادند اما اعظم طارق یکی از قوماندان های طالبان پاکستانی به خبرگزاری فرانسه گفت که این موضوع حقیقت ندارد.

به گفته این قوماندان طالب، فیصله در مورد رهبر جدید طالبان پاکستانی قرار است در چند روز آینده صورت گیرد.
عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف، حزب بر سر اقتدار در ایالت خیبر پشتونخوا گفته، حمله بالای حکیم الله مسود نشان می دهد که امریکا خواهان صلح در پاکستان نیست.

عمران خان گفته است که هر چه زودتر جلسه را روی مسدود کردن راه های اکمالاتی برای سربازان امریکا دایر خواهد کرد.

برخی از گزارش ها می رسانند که کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی در حمله طیاره بی پیلوت، موثریت این حملات را در مبارزه با تروریزم نشان می دهد.

پس از آن که حکیم الله محسود در یک ویدیوی خدا حافظی با یک بمب گزار انتحاری اردنی که ماموران استخبارات امریکا را در افغانستان کشته بود، ظاهر شد، امریکا برای گرفتاری وی پنج میلیون دالر جایزه تعین کرد.
XS
SM
MD
LG