لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

آیا پس از 2014 برای بقای قوای خارجی در افغانستان ضرورت است؟


مقامات نظامی امریکا می گویند، در موسم جنگ سال جاری شورشیان طالب نه توانستند که مناطق زیر تصرف نیروهای افغان را تصرف کنند و نیروهای افغان برای نخستین بار بدون کمک نظامیان خارجی عملیات را رهبری کردند.

ولی نظامیان امریکایی می افزایند که شورشیان طالب در حملات خود دهها سرباز اردوی ملی، پولیس، و غیر نظامیان را کشته اند. نظامیان امریکا و ناتو می گویند، قوای امنیتی نو تاسیس افغانستان هنوز برای یک جنگ دوامدار در برابر طالبان که به مفکوره خود متعهد می باشند آمادگی کامل ندارند.

چنین نتیجه گیری متناقض در گزارش اردوی امریکا که فقط سیزده ماه قبل از خروج قوای محارب بین المللی از افغانستان منتشر می شود، اهمیت این پرسش بی جواب را تبارز می دهد که آیا پس از سال 2014 هم برای بقای قوای بین المللی در افغانستان ضرورت است؟

گزارش اردوی امریکا بر ضرورت امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن تاکید می کند. این توافقنامه که امضای آن مدت ها تاخیر شده است حضور یک تعداد از قوای بین المللی پس از سال 2014 در افغانستان را قانونی می سازد.

انتظار می رود که واشنگتن در صورت امضای این توافقنامه که دادن مصونیت قضایی به عساکر امریکایی در افغانستان یک بخش آن خواهد بود در حدود 10 هزار سرباز خود را پس از سال 2014 در این کشور باقی بگذارد.

دیگر کشورهای ناتو هم می خواهند پس از سال 2014 در حدود 5 هزار سرباز خود را در افغانستان داشته باشند ولی در صورتی که توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود.

جنرال جوزیف دنفورد قوماندان عمومی قوای بین المللی در افغانستان می گوید، در نتیجه تلاش های قوای امریکایی نیروهای افغان توانایی رهبری عملیات را دارند، آنها دامنه جنگ را به مناطق زیر نفوذ شورشیان گسترش داده اند و امنیت مردم را تامین کرده اند.

ولی جنرال دنفورد که به مناسبت فرا رسیدن موسم خزان به عساکر سخنرانی می کرد این را هم گفت که پیشرفت قوای افغان هنوز دوامدار نشده است.

مقامات نظامی امریکا می گویند، حفاظت از مناطق به بهای سنگین نیروهای افغان تمام می شود و این نیروها حتی در یک مورد در مدت یک هفته صد عسکر خود را اکثراً در نتیجه انفجار ماین های کنار سرک از دست دادند.

مقامات نظامی امریکا می گویند، نا رسایی بیشتر نیروهای افغان در بخش لوژیستیک است و آنها نمی توانند وسایط و تجهیزاتی را که از سوی غرب برای شان فراهم شده به صورت درست حفاظت کنند.

در این میان تورن جنرال جیمز سی مک کونیل، قوماندان قوای بین المللی در شرق افغانستان می گوید، پس از خروج قوای بین المللی از این منطقه در ماه جون گذشته قوای افغان توانستند در برابر حملات شورشیان از مناطق خود با بسیار شهامت دفاع کنند.

نیروهای امریکایی از ماه مارچ گذشته به این سو 54 قرار گاه و پایگاه خود را در شرق افغانستان مسدود ساختند و تنها یازده آنها را باقی گذاشتند که به این ترتیب شمار عساکر امریکایی در شرق افغانستان از 18 هزار به هفت و نیم هزار سرباز کاهش یافت که اکثریت آنها مصروف آموزش نیروهای افغان می باشند.
XS
SM
MD
LG