لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

انحصار قدرت امام علی رحمان در تاجکستان ادامه خواهد یافت


پذیرایی گرم تاجک ها از رییس جمهور امام علی رحمان در مراسم افتتاح یک استدیوم، نشاندهنده انحصار قدرت او در دو دهه اخیر در این کشور است و به نظر می رسد که او این انحصار طلبی قدرت را برای هفت سال آینده گسترش دهد.

به هیچ یک از کاندیدان مخالف اجازه رقابت انتخاباتی در مقابل امام علی رحمان داده نشده و این در حالی است که حکومت وی در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و اجتماعی روبرو بوده و امکان می رود که در دور بعدی با مشکلات امنیتی پس از خروج نیروی های خارجی در 2014 از افغانستان نیز مواجه گردد.

پنج نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری تاجکستان همه حکومت آقای رحمان را ستایش می کنند. یک گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا از پوشش خبری مبارزات انتخاباتی توسط رسانه ها انتقاد کرده است.

در این گزارش آمده است که رسانه ها پنج نامزد دیگر را که با رحمان رقابت می کنند، از چشم دور انداخته اند. پاراشیووا بادیسکو رییس تیم نظارت انتخاباتی ادارهء امنیت و همکاری اروپا درین مورد ابراز نگرانی کرده و در مصاحبه با بخش تاجکی رادیو آزادی گفته است:

« چنانچه در گزارش ابتدایی خود تذکر دادیم، کمپاین انتخابات نسبتاً خاموش است و به جز از رییس جمهور رحمان، مبارزه نامزدان دیگر به چشم نمی خورد. تلاش های کیمسیون مرکزی انتخابات در همه پرسی در زمینه فراهم آوری شرایط مساوی کمپاین به همه نامزدان قابل ستایش است. هر چند رقابت و بحث های اصلی و حقیقی میان نامزدان هنوز دیده نشده است. »

جمشید کادی روف تحلیگر سیاسی تاجکستان می گوید، پیروزی اما علی رحمان در انتخابات ششم نومبر بدون شک و تردید واضح است اما این پیروزی سوالات زیادی را به وجود می آورد:
« آیا آقای رحمان تیم فعلی اش را که محبوبیت خود را بشدت از دست داده، عوض خواهد نمود؟ آیا وی بلاخره بر علیه جرم و جنایت منطقه ای و فساد که در حال ترویج در کشور است مبارزه جدی را براه خواهد انداخت؟ »

طبق امار بانک جهانی نزدیک به نیم مردم، هشت میلیون نفوس این کشور زیرخط فقر زندگی می کنند. و در حدود یک میلیون از اتباع تاجکی در روسیه مشغول کار اند.

تاجک ها که بطور اوسط دست مزد ماهانه شان 135 دالر امریکایی است در زمستان های سخت با بی برقی روبرو بوده و هم بسیاری از خانه ها از سال ها به اینسو گاز ندارند. اکثر مغازه های شهر دوشنبه بنابرعدم علاقه سرمایه گزاری، نیم خالی بوده و صادرات المونیم که منبع کلیدی پول آنکشور است، سقوط کرده است.

با وجود این همه مشکلات، مشاوران ریاست جمهوری می گویند، آقای رحمان نیاز به براه اندازی کمپاین انتخاباتی ندارد چرا که وی مصروف خدمت برای دولت است. رسانه های دولتی سفر ها، افتتاح مکاتب جدید، شفاخانه ها، هوتل ها و استدیوم ها را تحت پوشش قرار میدهند.

با وصف وضعیت آرام سیاسی تاجکستان، حوادث نا امنی هم در این کشور مشاهده شده است. سال گذشته آقای رحمان نیرو های امنیتی را برای خاموش ساختن نارامی ها در منطقه شرقی بدخشان فرستاد.

گفته می شود که بعد از خروج نیرو های خارجی از افغانستان، تاجکستان با تهدید های امنیتی روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG