لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

امریکا: حکیم الله محسود از چندین سال مورد تعقیب قرار داشت


ایالات متحده امریکا، حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی را از چندین سال به این طرف در لست افراد مورد تعقیب خود داشت و محسود را، عقب حمله بر نیروهای امریکایی در سال 2009 میدانست.

اداره فدرال امریکا در سال 2010 به اتهام طرح دسیسه قتل یک امریکایی، دستور بازداشت حکیم الله محسود را داد.

در دسمبر سال 2009 هفت تبعه امریکایی در اثر حمله یی بر یک قرارگاه نظامی امریکایی در خوست کشته شدند و شش تن دیگر جراحت برداشتند که گروه محسود عقب این حمله دانسته شده است.

محسود به روز جمعه در اثر حمله یک طیاره بی پیلوت امریکایی کشته شد که این حادثه، باعث اتهاماتی از سوی پاکستان شد که که گویا واشنگتن، به شکل عمدی می خواهد پروسه مصالحه بین حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان را که محسود رهبران بود را خدشه دار کند.

نواز شریف صدراعظم پاکستان ماه گذشته از رییس جمهور اوباما خواست، حملات طیاره های بی پیلوت بر خاک پاکستان را خاتمه دهد.

یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته است موضوع این مذاکرات، یک مساله داخلی برای پاکستان بود.

این مقام امریکایی همچنان گفته است، ایالات متحده و پاکستان، در زمینه پایان دادن به خشونت های تندروان و ایجاد یک منطقه مرفه و با ثبات، منافع وسیع ستراتیژیک مشترک دارند.

به گفته این مقام وزارت خارجه امریکا، تحریک طالبان پاکستان مسوولیت حمله نافرجام اول ماه می سال 2010 بر تایمز سکویر نیویارک را به عهده گرفته است و با القاعده رابطه نزدیک دارد.

همچنان القاعده برای مخفی شدن در مناطق قبایلی سرحد بین افغانستان و پاکستان، به تحریک طالبان پاکستان اتکا می کند.

این مقام امریکایی به روز یکشنبه گفت، با در نظرداشت نزدیکی این دوگروه، تحریک طالبان پاکستان تقویت کننده القاعده می باشد.

این مقام امریکایی افزود که ایالات متحده تحریک طالبان پاکستان را، به دلیل ادامه حملات آن در داخل پاکستان و تعهد حملات در امریکا و اروپا، به حیث یگ سازمان تروریستی خارجی می شناسد.

طالبان پاکستانی، بعد از مرگ حکیم الله محسود، رهبر موقت این گروه را تعین کرده اند. یک قوماندان طالبان در صورتی افشاء نکردن نامش در صحبتی با رادیو مشال رادیو آزادی گفت، عصمت الله شاهین بهیتانی دیروز به حیث رهبر موقت گروه تحریک طالبان تعین شد.

سخنگوی گروه طالبان گفت، جانشین دایمی محسود تاکنون تعین نشده است.
XS
SM
MD
LG