لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

یک دستگاه رهنمای طیارات میدان هوایی کابل دچار عارضه شده است


هرچند مدت 10 روز از مشخص شدن عارضه تخنیکی در دستگاه رهنمای نشست طیارات می گذرد اما ادارهء مستقل هوانوردی ملکی می گویند که تلاش می کنند تا به هر گونه مشکل تخنیکی در زمان معین آن رسیده گی نمایند.

محمود شاه حبیبی معاون عملیاتی در صحبت با رادیو آزادی گفت که این سیستم در حالات اضطراری و خرابی هوا مورد استفاده قرار می گیرد:
« چندی قبل یک مشکل پیش آمد که سیستم آی،ایل،ایس خراب شده است، ما بخاطر اینکه مطمین شده باشیم از طریق سیستم فلایت چک این دستگاه را چک کردیم، زمانی که کدام پرواز میاید این دستگاه آنرا می بیند، به تاریخ 25 اکتوبر فلایت چک آمد و برای ما گفت که در دستگاه مشکل وجود دارد و ما بخاطر رفع این نقیصه اقدامات خود را انجام داده ایم این کار را هر کس انجام داده نمی تواند این سیستم در جهان کمپنی های مخصوص خود را دارد این کمپنی تالس نام دارد در جرمنی است و ما با این کمپنی در تماس شده ایم. »

آقای حبیبی می گوید، آنان دستگاه های بدیلی این سیستم را نیز در اختیار دارند که بنام های DFS،VORو DMA یاد شده و در حالات اضطراری هنگام نشست طیارات به میدان از آن استفاده می شود.

آی، ایل،ایس سیستمی است که هنگام خرابی هوا و حالات اضطراری طیارات را رهنمایی می کند تا به خط رنوی میدان قرار گیرند.

پیش از این روزنامه وال ستریت ژورنال گزارش داده است که با خرابی این سیستم مشکلات در زمستان بیشتر خواهد شده و یک تعداد پروازها نیز کنسل خواهند شد.

میدان هوایی بین المللی کابل از مهمترین میدان های کشور خوانده می شود و به اساس معلومات اداره مستقل هوانوردی افغانستان روزانه بیش از 300 پرواز داخلی و خارجی از این میدان صورت می گیرد.

در این حال مسوولان شرکت های هوایی خصوصی موجودیت این دستگاه را مهم خوانده می گویند، حکومت قبل از رسیدن زمستان باید به فعال ساختن آن اقدام نماید.

فرید پیکار معاون شرکت هوایی کام ایر در این مورد به رادیو آزادی گفت:
« سیستم آی،ایل، ایس که در میدان هوایی کابل نصب شده بسیار زیاد مهم است، اگر این سیستم بخصوص در فصل که زمستان پیش رو است ممکن با ابری شدن هوا و ریزش برف و باران برخی پروازها کنسل شود تقاضای ما اینست که این سیستم باید به زودی فعال شود. »

برخی از کار شناسان بخش هوانوردی می گویند، خرابی هوا در تمام کشور ها مانع در برابر پروازها بوده گاه گاهی ریزش برف و باران سبب می گردد تا هر نوع دستگاه از رهنمایی طیارات بازمانند.

آنان با توجه به موقعیت جغرافیایی افغانستان سفارش می کنند که میدان های هوایی کشور باید با وسایل پیشرفته مجهز گردد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG