لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

"گناه جمعی، مجازات جمعی" رجعت به دوران ستالین در روسیه


ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به تاریخ سوم نوامبر قانون جدید ضد تروریزم را در آن کشور امضا کرد. این قانون، اقارب و نزدیکان کسانی را مجبور می سازد تا غرامت مادی و معنوی بپردازند که یک عمل تروریستی انجام داده اند.

این قانون به مقامات صلاحیت می دهد تا املاک اقارب و دوستان شورشیان مظنون را ضبط و کسانی که برای انجام فعالیت های تروریستی آموزش دیده اند را برای مدت تا 10 سال زندانی کند.

اما منتقدان می گویند، قانون جدید ضد تروریزم، روسیه را به دوران دیکتاتوری جوزف ستالین رجعت داده و برای مهار ساختن شورش ها در مناطق شمال قفقاز طرح ریزی شده است. این قانون پرنسیپ های "گناه جمعی و مجازات جمعی" دوران ستالین را دوباره زنده می سازد.

میربک واتچاگیف (Mairbek Vatchagayev) کارشناس بنیادجیمزتاون و مسوول مرکز مطالعات قفقاز در پاریس، می گوید:
"این مساله کاملاً غیر عادیست و رجعتی است به سال های 1930 زمانیکه ستالین از مسوولیت جمعی در برابر ارتکاب جرایم حمایت می کرد. زمانیکه پوتین خودرا حامی ستالین و دوران وی می شمارد، ما خودرا یکبار دیگر در آن دوران می یابیم."

امضای این قانون درست چهار ماه قبل از آغاز بازی های زمستانی المپیک سال 2014 در شهر سوچی صورت می گیرد که صرف حدود چند صد کیلومتر از منطقهء سرکش قفقاز فاصله دارد.

هراس از اینکه فعالیت های تروریستی بازی های زمستان المپیک سوچی را مختل کند، زمانی افزایش یافت که در ماه گذشته یک انتحار کنندهء زن که باشندهء داغستان بود خودش را در یک بس شهری در شهر ولگاگراد منفجر ساخت که در اثر آن شش تن کشته و 30 تن دیگر زخمی شدند.

قانون جدید که توسط رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین امضا شد، در سطح ملی بطور موثر تکتیک های را منعکس می سازد که از مدت ها به اینسو در مورد مجازات اقارب و خویشاوندان شورشیان توسط رمضان قادروف رهبر طرفدار کرملین در چچنیا عملی می شود.

میربک واتچاگیف (Mairbek Vatchagayev) کارشناس بنیادجیمزتاون و مسوول مرکز مطالعات قفقاز در پاریس، می گوید:
"ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است، تجربهء جمهوریت چچنیا را در تمام شمال قفقاز تطبیق کند. هدف این قانون تقریباً بطور کل بر ضد جنگجویان مسلح مخالف در شمال قفقاز است."

اندری سولداتوف (Andrei Soldatov) موسس و مسوول ویب سایت تحقیقی اگنتورا (agentura) که فعالیت های ادارات استخبارتی را تعقیب می کند، می گوید، اکنون تکتیک های ادارات استخبارتی روسیه خیلی متفاوت از سال های گذشته است.

به عقیدهء اندری سولداتوف، با در نظر داشت وضعیت متفاوت در مناطق مختلف قفقاز به نظر نمی رسد که تدابیر جدید نتایج قابل انتظار را با خود به همراه داشته باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG