لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

حدود 40 درصد مردم سوریه به کمک های بشری نیاز دارند


سازمان ملل متحد تخمین می کند که 9 عشاریه سه میلیون نفر در سوریه که 40 فیصد نفوس اینکشور را تشکیل میدهند به خاطر جنگ داخلی دونیم ساله به کمک های بشری نیاز دارند. در این باره اداره بشری سازمان ملل متحد شام دوشنبه صحبت کرد.

اماندا پیت سخنگوی اداره بشری سازمان ملل متحد اظهار داشت رییس این اداره والیری اماس در یک مجلس شورای امنیت سازمان ملل متحد که در عقب دروازه های بسته برگزار شد، گفته است که وضعیت بشری در سوریه با سرعت و بطور مشقتبار در حال بد شدن است.

به گفته او تعداد افرادی که در سوریه به کمک بشری نیاز دارند به 9 عشاریه سه میلیون نفر رسیده که از آن جمله شش میلیون آنها بیجا شده گان داخلی می باشند. سوریه مجموعاً 23 میلیون نفوس دارد.

پیت اظهار داشت اماس بازهم کمک شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواهد خواست تا طرف های درگیر سوریه را تحت فشار قرار بدهد که راه رساندن کمک های بشری به نیازمندان را در این کشور باز نمایند.

تقاضای اماس از شورای امنیت بعد از آن صورت گرفت که حکومت سوریه روز دوشنبه تعهد نمود زمینه رساندن واکسین و کمک های بشری را در سراسر سوریه فراهم خواهد ساخت. در آن مناطق سوریه که تحت محاصره نظامی قرار دارند بیماری پولیو یا فالج اطفال شیوع کرده است.

در ماه جاری در ولایت دیر الزور سوریه که با عراق همسرحد می باشد 22 طفل فالج شدند. در ده نفر آنها تا حال موجودیت ویروس پولیو تصدیق شده است. متخصصین می گویند که این مرض می تواند بسرعت توسعه پیدا کند.

ماه گذشته هم رییس اداره بشری سازمان ملل متحد والیری اماس شورای امنیت را تحت فشار قرار داد تا به کسانی که ضرورت حیاتی دارند کمک بشری رسانده شود و تاکید نمود که در بعضی مناطق سوریه مردم حتی از یک سال به اینسو کمک نشده اند.

خشونت ها و محدودیت ها در راه رساندن کمک ها موانع ایجاد کرده اند. در جنگ داخلی سوریه بیش از 100 هزار نفر کشته شده و میلیون ها نفر دیگر از کشور فرار کرده اند. بعد از ماه ها صحبت 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوم اکتوبر یک اعلامیه را در مورد افزایش کمک های بشری به سوریه تصدیق نمودند که البته این اعلامیه واجب الاجرا نیست.

خود اماس هم شکایت کرده است که این اعلامیه در عمل کدام تاثیری نداشته است. دپلومات های ملل متحد می خواهند یک قطعنامه واجب الاجرا در شورای امنیت ترتیب شود، ولی آنها ترس دارند که روسیه آن را ویتو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG