لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

فلیپ: چهارصد عسکر آسترالیایی در افغانستان باقی می مانند


جان فلیپ سفیر آسترالیا در کابل
جان فلیپ سفیر آسترالیا در کابل
پس از جرمنی، آسترالیا دومین کشوری است که تعداد سربازان اش را برای حضور در افغانستان پس از سال 2014 میلادی مشخص کرده است.

جان فلیپ سفیر این کشور در کابل به روز سه شنبه در یک مصاحبهء اختصاصی با رادیو آزادی گفت که برای چگونگی حضور این نیروها هم اکنون گفتگوها با حکومت افغانستان جریان دارد:

« ما به حکومت پیشنهاد کردیم که می خواهیم پس از سال 2014 میلادی چهار صد سرباز خود را در افغانستان داشته باشیم و حالا این مربوط به تصمیم حکومت افغانستان است که حضور این تعداد عساکر را با ما موافقه می کند یا نه؟ اگر آنان این پیشنهاد ما را بپذیرند پس از امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی افغانستان امریکا ما هم برای مشخص ساختن محل بود و باش سربازان خود تفاهمنامه را امضا می کنیم. »

به گفته فلیپ آسترالیا در پلان دارد که این چهار صد سرباز اش را تا سال های 2015 الی 2016 میلادی در افغانستان داشته باشد.

وی گفت، این سربازان آسترالیایی مانند عساکر ناتو که پس از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند، در بخش آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغان کار می کنند و نقش محاربوی نخواهند داشت.

در حال حاضر آسترالیا یک هزار و دوصد سرباز نظامی در چوکات آیساف افغانستان دارد که یک تعداد زیاد آنان در ولایت ارزگان مستقر اند.

به اساس توافق قبلی میان حکومت افغانستان و جامعه جهانی، قرار است تا پایان سال 2014 میلادی یک بخش اعظم از سربازان خارجی این کشور را ترک کنند.

رییس جمهور کرزی گفته است هر کشوری که خواهان حضور نظامی پس از سال 2014 در افغانستان می باشند، باید با حکومت این کشور، تفاهمنامه های جداگانه را امضا نمایند.

در حال حاضر کابل و واشنگتن برای مشخص ساختن چگونگی حضور یک تعداد نیروهای امریکایی پس از سال 2014 میلادی روی یک توافقنامه کار می کنند.

در این حال سفیر آسترالیا می گوید که تلفات نیروهای امنیتی افغان پس از گرفتن مسوولیت های امنیتی از سربازان خارجی افزایش یافته که این مساله نگران کننده می باشد.

اما وی گفت مقام های کشورش برای جلوگیری از این مشکل با حکومت افغانستان صحبت کرده اند و یک سلسله تدابیر هم روی دست گرفته شده است:

« آسترالیا به نیروهای امنیتی افغان آموزش خنثی سازی ماین های کنار جاده را داده است، و تلاش داریم تا یک مقدار وسایل نظامی در این زمنیه را به زودی در اختیار این نیروهای نیز قرار بدهیم و این وسایل به نیروهای امنیتی افغان بسیار کمک می کنند و ما روی همین مساله زیاد توجه داریم. »

حکومت افغانستان یگانه دلیل افزایش تلفات در میان نیروهای امنیتی افغان را انفجار ماین های کنار جاده عنوان کرده است.

به اساس گزارش ها ظرف هشت ماه گذشته نیروهای امنیتی افغان بیش از هشتاد درصد مسوولیت تامین امنیت نفوس کشور و رهبری جنگ با مخالفین مسلح را بر عهده گرفته اند.

مقام های افغان می گویند که در این مدت همه روز بین 10 تا بیست تن از نیروهای امنیتی افغان در نتیجه انفجار ماین و جنگ با مخالفین مسلح کشته شده اند.

کار شناسان مسایل نظامی می گویند که اگر جامعه جهانی به این مشکل توجه جدی نکند، ممکن پس از سال 2014 میلادی نیروهای امنیتی افغان به تنهایی نتوانند در جنگ با مخالفین مسلح و تامین امنیت مردم پیروز شوند.


مصطفی بشارت
XS
SM
MD
LG